Katechizm Kościoła Gnostyckiego

 

Gnostyczny Katechizm

autor: Stephan A. Hoeller
+ Tau Stephanus I

Kliknij tutaj, aby pobrać kopię dokumentu PDF )

ZAWARTOŚĆ

Przedmowa

Modlitwy i wyznania wiary

Lekcja I. Boga i wszechświata

Lekcja II. Duchowych światów i Demiurga

Lekcja III. Ludzkości

Lekcja IV. Gnozy i zbawienia

Lekcja V. Od Pana Chrystusa

Lekcja VI. Naszej Pani Zofii

Lekcja VII. O Duchu Świętym i Łasce

Lekcja VIII. O Kościele i Komunii Świętych

Lekcja IX. O Sakramentach lub Misteriach

Lekcja X. O Sakramentach, rozpatrywana pojedynczo: Część I

Lekcja XI. Spośród sakramentów rozważanych pojedynczo: część II

Dodatek A. Modlitwa

Dodatek B. Gnostyk na świecie

Bibliografia

PRZEDMOWA

Dlaczego gnostyczny katechizm?

„Gnostyczny Katechizm? Cóż za niedorzeczny pomysł i sprzeczność w kwestii rozruchu!” Takie i podobne obiekcje prawdopodobnie pojawią się w odpowiedzi na obecny wysiłek. Słowo „katechizm” łatwo przywołuje wizje dogmatycznej wiary, zapisane w sztywno sformułowanych artykułach i zaprojektowane do zapamiętania i bezmyślnego recytowania przez dzieci i dorosłych z dziecinnych umysłów. Jednak katechizm jest naprawdę tylko kompendium instrukcji, zwykle o charakterze religijnym, ułożone w formie pytań i odpowiedzi. Nie ma żadnej koniecznej implikacji dogmatyzmu, a nawet mniej dziecinnego prostego umysłu w ogóle.

Mimo to, kiedy dołączamy słowo „gnostyk” do „Katechizmu”, możemy napotkać inny problem. Gnostyk jest z definicji znawcą, a ponieważ wiedza zastępuje wiarę, znawca nie może być wierzący. Jeśli katechizm jest głównie deklaracją przekonań, jest to coś, czego nie potrzebuje Gnostyk. Do tej pory tak dobrze, ale rozważana kwestia jest nieco bardziej skomplikowana.

W historii istniały dwa podstawowe sposoby postrzegania gnostycyzmu. Pierwszy był zakorzeniony w wrogiej krytyce heresiologa Kościoła Ojców. Oświadczył, że gnostycyzm był spekulacją i filozofowaniem, skutkiem czego powstał mozaikowy system skradzionych części tu i tam. Katechizm oparty na takim systemie byłby bezwartościowy, ponieważ sam system byłby bezwartościowy. Drugi sposób postrzegania gnostycyzmu, który ostatnio zyskuje akceptację, jest bardziej sprawiedliwy i dokładniejszy niż ten pierwszy. W tym ujęciu Gnostycyzm opiera się na doświadczeniu Gnozy, która jest zbawczym i objawiającym doświadczeniem transcendencji.

Pośpiechając się z wnioskami na podstawie tylko pierwszej części tej definicji, niektórzy ludzie wyolbrzymiają znaczenie Gnozy kosztem Gnostycznych Mitów. Czują, że nic innego jak Gnoza nie ma znaczenia, a Gnostyk to po prostu ten, który doświadczył Gnozy.

Bez wątpienia jest prawdą, że bez Gnozy nie ma gnostycyzmu, ale prawdą jest również, że bez kontekstu Gnostycznych Mitów Gnoza jednostki traci swój zbawczy charakter. Nasz świat kryje wiele osób, które miały imponujące doświadczenia duchowe, które jednak nigdy nie przyniosły znaczącego znaczenia. (Specyficznym zbawczym znaczeniem gnostyka wynikającym z doświadczenia Gnozy jest odkupienie, które oznacza wyzwolenie z konieczności ziemskiego istnienia.) Dopiero gdy Gnoza nastąpi w konkretnym znaczącym kontekście, Gnostyk uzyska optymalne wyniki z własnego doświadczenia. Nie oznacza to, że Gnostycyzm ma jakiekolwiek formy dogmatów, na podstawie których można zmierzyć autentyczność doświadczenia Gnostyka. Oznacza to, że gnostyccy mędrcy i widzący wyprowadzili z własnych doświadczeń Gnozy ogromny i znaczący Mit, który reprezentuje teoretyczną matrycę dla naszego praktycznego doświadczenia. Ta mityczna matryca nie jest oczywiście zamknięta; raczej zachęca do modyfikacji i uzupełnień o odpowiednim charakterze od innych widzących i podróżników na ścieżkach Enoonialnych Gnozy.

Katechizm, który następuje, jest instrukcją w Gnostyckim Mythos. Jego celem jest pouczanie nie tylko o jednej odmianie tego Mitu, ale o całym dziedzictwie tradycji gnostycznej, zgodnie z którą mamy na myśli nauki gnostyckich mędrców i widzących, które znajdują się w ich oryginalnych pismach, w tym w kolekcji Nag Hammadi. Uwzględniono także mniej rzetelne relacje i powtórzenia tych nauk zawarte w pismach Ojców Kościoła. Uwzględniono również niechrześcijańską gnozę pism hermetycznych. Nauki Proroka Mani są często zawarte. (Coraz bardziej oczywiste jest, że gnoza manichejska jest organiczną częścią tradycji gnostycznej). Duch, jeśli nie zawsze list wszystkich znanych dyspensacji tradycji gnostycznej,

Katechizmy są z nami od dawna. Uważa się, że pierwsze takie kompendia oparte były na wykładach katechetycznych Cyryla Jerozolimskiego w czwartym wieku ne. Nazwa pochodzi od greckiego czasownika katexein, oznaczającego nauczanie, a pierwsze katechizmy wydawały się wyrastać z ustnych instrukcji nadawanych ci, którzy byli kandydatami do członkostwa w kościele.

Jednak katechizm miał nie tylko główny nurt ortodoksji. Tak zwani heretycy, czasami o orientacji gnostycznej lub gnostykacyjnej, często posiadali własne katechizmy. Mówiono, że katary z Langwedocji mają katechizm, ale jak dotąd nie znaleziono kopii tej pracy. Najsłynniejszym „heretyckim” katechizmem był ten wydrukowany w 1498 (choć wcześniej istniejący), który był używany nie przez jeden, ale przez trzy heterodoksyjne ruchy naraz, tj. Waldydy Sabaudyjskie, Bracia wspólnego życia w Niemczech i Unitas Fratrum w Czechach. Format katechizmu został nawet zastosowany przez znanego ezoterycznego nauczyciela XIX wieku, HP Blavatsky’ego, w jej pracy The Key to Theosophy.(W istocie ma się ochotę wtrącić, że gdyby taki nie-dogmatyczny system, jak teozofia, mógł wykorzystać ten format, z pewnością współczesny gnostycyzm mógłby zrobić to samo.) Francuski gnostycki kościół posiadał katechizm, napisany przez biskupa Jean Bricauda i opublikowany w 1907 roku. ( Zobacz naszą bibliografię.) Wydaje się, że istnieje ogromny precedens dla naszych obecnych wysiłków.

Powiedzmy zatem raz na zawsze: ten katechizm nie był przygotowany, aby stworzyć gnostycką ortodoksję lub głosić gnostyczne dogmaty. Jest raczej przeznaczony do spełnienia podwójnej potrzeby, jednej ogólnej i drugiej. Istnieje ogólna potrzeba zwięzłych, jasnych i autentycznych informacji na temat Mitów, które posiada tradycja gnostyczna. Obecny wiek charakteryzuje się bardzo płytkim myśleniem i tendencją do redukowania znaczących idei do mglistych nonsensów. Wraz ze wzrostem rozgłosu związanego z niektórymi naukami z materiału Nag Hammadi, idee gnostyckie i pojęcia są zawłaszczane przez niedoinformowane źródła. Imię gnostyk często jest niewłaściwie stosowane. Kiedy wszystko jest „gnostyczne”, nic nie jest gnostyczne. Choć Gnostic Mythos, daleko odległy i poetycki, jest specyficzny;

Inna potrzeba jest szczególna. Dotyczy to przede wszystkim Ecclesia Gnostica, kościoła gnostyckiego, z którym autor jest związany, chociaż inne kościoły pokrewne mogą być również zainteresowane. Kandydaci do chrztu gnostycznego i do innych sakramentów, w tym do święceń kapłańskich, pilnie potrzebują takich informacji. Z pewnością nie są proszeni o ślepe wierzenie w treść Gnostycznego Katechizmu. Jest raczej prawdopodobne, że będą zadowoleni z przeczytania krótkiego, ale wyczerpującego oświadczenia o Mythos, do którego zostali przyciągnięci. Chociaż niewielu z nich życzy sobie jakiegoś rodzaju papierka lakmusowego z gnostycyzmem, do którego mają się dostosować niewolniczo, to kompendium idei i ideałów, które posłużyłyby za punkt odniesienia, spotka się z pozytywnym przyjęciem ze strony wszystkich.

    + Stephan A. Hoeller
Tau Stephanus I.

MODLITWA I TWÓRCY

Znak krzyża

W imię Ojca, + i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

 

Modlitwa gnostycka

Wszechmogący Boże, którego podnóżek jest najwyższym firmamentem: Wielki Władca Nieba i wszystkie moce w nim: Wysłuchaj modlitwy Twoich sług, którzy pokładają w Tobie swoją ufność. Modlimy się, zaspokajamy nasze potrzeby z dnia na dzień: Nakazaj swojemu niebiańskiemu gospodarzowi, aby nas pocieszył i wspomagał: aby to było dla Twojej chwały i dla dobra człowieka. Przebacz nam nasze przestępstwa, gdy wybaczamy naszym braciom: bądź obecny z nami: umocnij i podtrzymaj nas, ponieważ jesteśmy tylko narzędziami w Twoich rękach. Nie popadajmy w pokuszenie: broń nas przed wszelkim niebezpieczeństwem i złem: Niech twoja potężna moc kiedykolwiek nas strzeże i ochrania, Ty wielki źródło wiedzy i mądrości: Naucz sługami Twoją świętą obecność: Prowadź i wspieraj nas, teraz i na wieki. Amen.

 

The Hail Sophia

Zdrowaś, Zofia, pełna światła, Chrystus jest z Tobą, błogosławionaś Ty między Eonami, a błogosławiony jest Wyzwoliciel Twego światła, Jezus. Święta Zofia, Matko wszystkich bogów, módlcie się do światła dla nas, Twoich dzieci, teraz i w godzinie naszej śmierci. Amen.

 

Chwała Ojcu

Chwała niech będzie Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu. Tak jak było na początku, jest teraz i zawsze będzie światem bez końca. (lub „w ciągu eonów od eonów”) Amen.

 

Akt Gnozy

Wiemy, że
jesteś wieczny
, niezmienny, niezmienny, nieograniczony i bezwarunkowy,
pozostając niezmieniony w istocie esencji,
a na zawsze myśli o tajemnicy wszechświata,
ukazując trzy rozszerzenia mocy
, ochrony i zniszczenia mocy kosmicznej –
Ty, Panie wszystkich.

Znamy Ciebie,
Ojcze,
Tajemny, najwyższy i niewysłowiony Stwórca
niezmienny w swej istocie,
ale ciągle zmieniający się w wyglądzie i przejawie
wizualizujący jako akt świadomości tajemnicę stworzenia
i akt woli wchłonięty w życie –
Stwórca.

Wiemy Thee
Syn
Ty Słowo, Ty Logos
boski manifestacją Pana
samego Jednorodzonego wielkiej ciszy
jednorodzonego aktem samej świadomości
nadchodzącej ciała zniszczyć wcielone ERROR-
Sustainer.

Znamy Cię,
Duchu Święty,
Ty dawca zasady życia i dobroci
miłości, piękna i współczucia,
pozostając tu na ziemi, aby nas prowadzić i troszczyć się
Ty, wraz z Ojcem i Synem,
kształtujesz całość, na której manifestowany wszechświat jest wzniesiony –
i Zniszczony.

Znamy was,
Posłańcy,
opiekunowie podstawowej mądrości rasy.
Kaznodzieje Wielkiego Prawa,
zawierają w sobie duchowy wgląd i odwagę,
żyją i pracują bezinteresownie
pośrednicząc pomiędzy najwyższym źródłem a jego stworzeniem,
poświęconym postępowi wszystkich.

Patrzymy na zjednoczenie jaźni
z Pełnią,
a przez to wyzwoleniem
z nieskończonego łańcucha osiągnięć.

Amen.

 

Krótkie credo

Uznajemy jednego wielkiego niewidzialnego Boga, Nieznanego Ojca, Eon Eonów, który przyniósł swą opatrzność: Ojca, Matki i Syna .

Uznajemy Christos, Samozworzonego Syna, zrodzonego z dziewiczej i niewysłowionej Matki w wysokich Ejkach: który w Logos Boga zstąpił z góry, aby anulować pustkę tego wieku i przywrócić pełnię Eonu.

Uznajemy Ducha Świętego, naszą niebiańską Matkę i Pocieszyciela, który wyszedł z Siebie, darem z Samego Siebie z ciszy nieznanego Boga.

Szukamy zgromadzenia iskier światła z morza zapomnienia i patrzymy na chwały życia wiecznego w Pełni. Amen.

 

Modlitwa do Niebiańskich Rodziców

Wszechmocny Panie, Ojcze Nasz;
Wszechwiedząca Pani, Nasza Matka;
Niegodziwcy rodzice wszystkiego, co było i jest, i ma nadejść;
W tym dniu wspierajcie nas, wasze dzieci.

Daj nam mądrość, aby zobaczyć twoją ścieżkę,
i siłę, aby zwyciężyć w najciemniejszej godzinie.

Dziękujemy Ci za radości, które mamy,
i za Twoją łaskę, którą nam obdarzyłeś.
Ten dzień i każdy dzień.

Obyśmy prosperowali i rozwijali wiedzę, mądrość i
zrozumienie. Teraz i na zawsze. Amen.

 

Akt skruchy

(Szczególnie ważne, gdy grozi mu śmierć)

O mój Boże, bardzo mi przykro, że Cię obraziłem i nienawidzę wszystkich moich win, które popełniłem, nie z powodu kary, którą mogę otrzymać, ale przede wszystkim dlatego, że z moich wad odwróciłem się od Ciebie, mojego Boga, który wszystko -Dobrze, i kogo sztuka całkowicie zasługuje na moją miłość. Mocno postanawiam z pomocą Twojej łaski, aby więcej nie grzeszyć, i proszę o przebaczenie, tak jak wybaczam tym, którzy mnie obrazili. Amen.

 

Poranna modlitwa

Po przebudzeniu, Niebiański Ojcze, śpiewam Twą chwałę i ośmielam się ponownie powiedzieć Tobie z ufnością modlitwę, której nauczył nas boski Mistrz:

Ojcze nasz, który jesteś w głębi Eonów, niech Twoje Święty Logos i Chrystus będą zrozumiani i wielbeni we Wszechświecie; niech przyjdzie do nas królestwo Twojego Ducha Świętego, niech Twoja wola będzie na ziemi jak w niebie. Daj nam dzisiaj nasz duchowy pokarm, siłę i odwagę, by zarabiać na chleb dla naszego ciała. Przebacz nam nasze rozbieżności z Twych praw, ponieważ nasze zgromadzenie przebacza tym, którzy pokutują z grzechów. Wspieraj nas w naszym stanie słabości, abyśmy nie ulegli namiętnościom i nie uwolnili nas od oszukańczych miraży Archontów. Nie mamy bowiem innego władcy niż Twego umiłowanego Syna, Chrystusa, naszego Zbawiciela, którego królestwo, triumf i chwała na wieki wieków. Amen.

Panie, nasz Boski Przełożony, wysłuchaj mojej modlitwy, wysłuchaj mojej prośby; pozwólcie mi usłyszeć głos miłosierdzia Twego od rana, albowiem w Twoich rękach kładę się. Uwielbiam Ciebie, wychwalam Cię, daję Ci dzięki od rana.

Dziękuję Tobie za to, że chroniłam mnie w nocy przed wszystkimi niebezpieczeństwami i wszelkim złem, które mogło mnie skrzywdzić i od którego okryłeś mnie swoją opieką. W tym dniu pozostańcie moim wsparciem, moją siłą, moją ucieczką, moim zbawieniem i moją pociechą.

O, mój Ojcze, dziękuję Ci za wszystkie dobre rzeczy, które do tej pory otrzymałem od ciebie. Jest to również efekt Twej dobroci, którą ujrzałem dzisiaj; Chcę go użyć, aby służyć Tobie. Poświęcam Tobie wszystkie moje myśli, słowa, czyny i smutki. Błogosław im, o mój Boże, aby nie było nikogo, kto nie byłby aktywowany Twoją Miłością i która nie uwielbiłaby Cię. ( Od użycia francuskiego Kościoła gnostyckiego)

 

Wieczorna modlitwa

(Z rachunku sumienia)

Noc rozpościera nad nami swoje zasłony, wszystko zaprasza nas do medytacji. Podnoszę moje myśli do Ciebie, och boskiego Propatora, i przychodzę do Twojej obecności, aby zbadać moje zachowanie w tym dniu.

Czy nie ukrywałem swoich religijnych myśli, kiedy wręcz przeciwnie, powinienem był je jasno wyrazić? Czyż nie wymieszałem imienia Boga ze słowami zniecierpliwienia, złości, nieprawdy czy bezmyślności? Czy zawsze miałem silną wolę i czy zawsze wystawiałem ją na światło Gnozy? Czy zawsze zachowałem moją duchową godność? Czy zawsze byłem umiarkowany w dobrobycie i cierpliwy w przeciwnościach? Czy byłem zły? Czy byłem dumny, próżny i ambitny? Czy zawsze traktowałem mojego sąsiada jak brata lub siostrę iz miłością? Czy działałem z nienawiści lub zemsty? Czy powstrzymałem się od plotek, oszczerstw i oskarżeń? Czy naprawiłem źle mojego kolegę? Czy zawsze mówiłem prawdę? Czy zawsze dotrzymuję słowa, kiedy je otrzymam? Wreszcie, czy dobrze spędziłem dzień?

Ci, o mój Ojcze, są moimi błędami; Przyznaję ich przed Tobą, i chociaż nie potrzebujecie mojej spowiedzi, a widzisz w głębi mego serca, mimo wszystko wyznaję je Tobie i przyznaję je do nieba i na ziemię, ponieważ zgrzeszyłem słowami, myśli, w czynach i zaniedbaniach, i to jest moja wina, moja ciężka wina. O mój Boże i mój Ojcze, przeoczyłem znak, który dla mnie postawiłeś; przełamaj twardość mego serca, a dzięki Twej nieskończonej sile i dobroci, wyzwól z niego łzy skruchy. Przebacz mi, o mój Boże, za wszystkie krzywdy, które popełniłem i których dokonałem; Przebacz mi za to wszystko, czego nie dokonałem, co powinienem był uczynić lub źle czynić; Przebacz mi wszystkie występki, które znam, a także te, których nie znam;

Panie, o Boże Boski Pośredniku, który jesteś Ojcem Światła i Obrońcą wszystkich, którzy Ci ufają, racz zanieść mnie w tę świętą ochronę podczas tej nocy i powstrzymaj mnie od wszelkich ziemskich niebezpieczeństw i duchowych niebezpieczeństw. Podczas snu mojego ciała spraw, aby moja dusza czuwała w Tobie. Osadźcie we mnie wszystkie złe pragnienia; spraw, aby moje sumienie cieszyło się świętym spokojem; oddal ode mnie wszystkie złe myśli i wszystkie niebezpieczne iluzje Archontów. Udziel swojej potężnej ochrony wszystkim, których kocham; moi rodzice, moi przyjaciele i wszyscy ci, którzy tworzą domowników Gnozy i wszystkie ludzkie duchy wciąż wędrujące w tym miejscu wygnania, czy są w ciele, czy poza ciałem.

Ojcze świateł, gdy zasypiam, pokładam ufność w Tobie iw podwójnej i lśniącej gwiazdce Pleromy. Amen. ( Z użycia francuskiego gnostyckiego kościoła, nieco zmodyfikowany)

LEKCJA I

BOGA I WSZECHŚWIATA

  1. Czym jest Bóg?

Nieskończona i wieczna Rzeczywistość stojąca za wszystkimi zjawiskami, znana gnostykom pod kilkoma nazwami, takimi jak Prawdziwy Bóg, Nieznany Ojciec, Król Światła i wiele innych.

  1. Jakie są dalsze cechy Boga?

Chociaż Bóg jest nieskończony, jest w pewnym sensie ponad wszelkie cechy; można jednak stwierdzić, że Bóg jest najwyższą, doskonałą transcendentalną Istotą, w której wszystko się zrodziło i przez którego wszystko jest podtrzymywane.

  1. Czym właściwie jest Bóg?

Zasadniczo, Bóg jest potencjalną Istotą, ponieważ w Nim obecne są wszystkie potencjalne możliwości.

  1. Czym jest Bóg wtórnie?

W drugim znaczeniu Bóg jest w działaniu; On jest w rzeczywistości.

  1. W jaki sposób potencjalność Boga czyni z niej rzeczywistość?

Słowo, za pomocą którego wyrażamy przejście od potencjalnej Istoty do zaktualizowanej Istoty, jest terminem „emanować”. To przez taką emanację (wylewanie), że wiele duchowych i materialnych światów i ich mistrzów wyłania się z pierwotnej potencjalności Boga.

  1. Czy może być więcej niż jeden Bóg?

Jeśli pod „Bogiem” rozumiemy ostateczną i prawdziwą Rzeczywistość, wówczas odpowiedź brzmi ” nie” .

Jeśli mniej emanowane bóstwa powinny być nazywane „Bogami”, odpowiedź brzmi ” tak” . Możliwe jest również wyobrażenie sobie ostatecznego Boga jako pierwszego Boga, a Demiurga, pomniejszego boga tego świata, jako drugiego boga.

  1. Czy Bóg jest Świętą Trójcą?

Tak. Tradycja gnostyczna zawsze potwierdzała istnienie Boga jako Trójcy Świętej składającej się z Ojca, Syna i Ducha Świętego.

  1. Jakie są właściwości trzech osób Trójcy Świętej?

Ojca charakteryzuje aktywność, tworzenie istot i ich atrakcyjność; Syn przez wyartykułowaną inteligencję (LOGOS) i wolę odkupienia; i Ducha Świętego przez inspirację, fortyfikację i ożywienie. W skrócie: Ojciec jest stwórcą, Odkupicielem Syna i uświęcicielem Ducha Świętego.

  1. Czy Bóg jest nazywany „On”, a Ojciec i Syn są imionami męskimi, czy powinniśmy zakładać, że bóg jest płci męskiej?

Nie. Bóg jest całkowicie poza ograniczającymi cechami płci. Niewysłowione cechy Boskości, gdy otrzymują imiona w ludzkim języku, przyszły, aby otrzymać wspólne artykuły „on”, „ona” i „to”. Nierzadko spotyka się określenia Boga w pismach gnostyckich, które są androgyniczne, takie jak „Matka-Ojciec” (METROPATOR), a trzecia osoba Trójcy Świętej (Duch Święty) jest uważana przez gnostyków za kobiecą.

  1. Dlaczego gnostycy nie stosują do Boga terminów „neutralnych pod względem płci”?

Tradycyjne imiona, takie jak „Bóg Ojciec” czy „Bóg Syn” są narzędziami, dzięki którym cechy i przesłania głębokiej mistycznej subtelności zostały wyrażone w granicach ludzkiego języka. Zastąpienie ich arbitralnymi produktami ludzkiej myśli niemal na pewno doprowadziłoby do utraty tych cech i przesłanek.

  1. Czy to jedyny powód?

Nie. Gnostycy wiedzą, że starożytne Boskie Imiona są Słowami Mocy, które, wypowiadane, wyprowadzają z regionów Aeonialnych konkretne odpowiedzi łaski. (Dobry przykład można znaleźć w Piorunu, Doskonałym umyśle, gdzie Boska Istota mówi: „Jestem wymową mojego imienia”). Skuteczność takiej świętej teurgii nie powinna być zagrożona przez zmianę imion.

  1. Jak powstał ten wszechświat?

Podobnie jak wszystkie inne rzeczy i istoty, ten wszechświat był emanowany przez Boga.

  1. Czy to oznacza, że ​​wszechświat jest Bogiem, czy częścią Boga?

Wszechświat nie jest Bogiem w wyłącznym sensie, ponieważ Bóg nie ogranicza się do tego ani do żadnego innego wszechświata. Wszechświat składa się jednak z substancji Boga. Wyszło z Niego i do Niego powróci.

  1. Czy wszechświat jest dobry?

Ponieważ Bóg jest dobry i wszechświat został przez Niego emanowany, rozsądnie byłoby przyjąć, że wszechświat jest dobry. Jednak odkrywamy, że wszechświat zawiera pewne cechy, które są dobre, inne, które są złe, a jeszcze inne, które są obojętne.

  1. Skąd pochodzą te cechy?

W przeciwieństwie do dobrych cech, zło i obojętność pochodzą nie z dobroci i mądrości Boga, których substancja leży u podstaw wszechświata, ale w ślepocie i rozmyślności pewnych duchowych istot, które stworzyły tę substancję we wszechświecie. Ci pół-twórcy (Demiurgowie), czyli fałszywi władcy (Archoni), są przyczyną ambiwalentnej natury światów materii i umysłu.

  1. Czy Bóg jest obecny we wszechświecie?

Tak. Bóg jest obecny, ponieważ jest wszędzie. Jest obecny jako źródło i koniec wszystkiego; Jest obecny, ponieważ ostatecznie wszystkie rzeczy są pod Jego panowaniem; i jest także obecny, ponieważ nic nie jest przed Nim ukryte. Obecność ta jest znana jako wszechobecność, która jednak nie oznacza wszechmocy, ponieważ skuteczna kontrola naszego wszechświata nie jest sprawowana przez Boga, ale przez Demiurga i Archontów.

  1. Czy jest to jedyny sposób, w jaki Bóg jest obecny we wszechświecie?

Nie. Bóg jest nie tylko wszechobecny, ale także immanentny we wszechświecie, ponieważ podstawową istotą wszystkich rzeczy jest nikt inny jak tylko Bóg. Ponownie ta podstawowa esencja nie oznacza skutecznej kontroli nad formami, w których zawarta jest esencja.

  1. Czy Bóg jest obecny w człowieku?

Bóg jest obecny w człowieku w bardzo szczególny sposób, ponieważ duch w człowieku zawiera skuteczną obecność Boga. Jest to również czasami nazywane w nas Chrystusem, opisane przez św. Pawła jako nasza „nadzieja chwały”.

  1. Co stanie się z wszechświatem pod koniec czasu?

Kiedy obecny Eon dobiegnie końca, ziarna światła (wymienialne części duchowe) we wszechświecie zostaną wyniesione do pełni Boga (PLEROMA), podczas gdy ciemność obecna we wszechświecie pozostanie w tyle.

  1. Jaki ma być los nieodkupionej ciemności wszechświata?

Gnostyczne objawienie nie jest jednomyślne w tej kwestii. Istnieją oznaki, że przynajmniej część ciemności wszechświata przejdzie w stan oczyszczającego zawieszenia, które zostanie umorzone w jakimś przyszłym cyklu. Inne wskazówki intymne, że wiele z takich ciemności, szczególnie świat materialny (HYLIC) zostanie rozwiązany, tak że jego istnienie będzie tylko wypadkiem w nieskończonym czasie.

LEKCJA II

DUCHOWYCH ŚWIATÓW I DEMIURURY

  1. Czym jest duch?

Duch jest istotą, która ma miarę świadomości i wolnej woli, ale nie ma materialnego ciała, a zatem nigdy nie umrze.

  1. Czy jest dużo duchów?

Ich liczba jest niezmierzona i tworzą zarówno wewnątrz, jak i poza Wszechświatem, rozległą, świetlistą sferę, którą wielu tradycjom nazywa się niebem. Jednak nie wszystkie duchy są w tej dobroczynnej, świetlistej rzeczywistości.

  1. Jakie duchy i ich lokale nazywane są przez Gnostyków?

Zarówno duchy, jak i ich siedziby są często nazywane eonami. (W sensie pochodnym wiek jest czasami nazywany także Aeonem).

  1. Ile kategorii podzielono na duchy?

Kategorie i hierarchie alkoholi są bardzo liczne i tylko kilka jest wyraźnie znanych. Obejmują one całą drogę od najwyższych, pełnych pokuty istot Aeonialnych, które żyją w doskonałej harmonii, równowadze i błogości w Pełni (PLEROMA), różnym rodzajom aniołów, aż po żywiołaki i ducha-mieszkańców natury.

  1. Czym są anioły?

Anioły są duchami, nad którymi Bóg dał wielką moc, mądrość i świętość.

  1. Co oznacza słowo „anioł”?

To znaczy „posłaniec”, gdyż najczęstszą rolą aniołów jest posłańców i pośredników między PLEROMĄ a światem ludzi.

  1. Jakie anielskie hierarchie i poszczególne anioły są nam znane?

Istnieje dziewięć rozkazów lub „chórów” aniołów: serafinów, cherubinów, tronów, dominiów, cnót, mocarstw, rządów (królestw), archaniołów i aniołów. Kanoniczne pisma święte wymieniają po imieniu trzy anioły: Archaniołów Michała, Gabriela i Rafaela. Gnostycki kościół dodaje do nich czwarty: Uriel. Gnostyczne pisma święte wymieniają większość owych aniołów i dodają liczne inne, takie jak ratownik Gnostyków, Eleleth i wielu innych.

  1. W jaki sposób anioły pomagają ludziom?

Anioły pomagają ludziom, modląc się za nich, działając jako posłańcy pomiędzy PLEROMIĄ a naszym ziemskim miejscem zamieszkania i służąc jako nasi aniołowie stróże.

  1. W jaki szczególny sposób pomagają nam nasi aniołowie stróże?

Strażnicy aniołowie modlą się za nami, chronią nas przed duchową krzywdą (lub czasami także przed fizyczną krzywdą) i inspirują nas do aspirowania do Gnozy.

  1. Czy każdy człowiek ma anioła stróża?

Powszechnie uważa się, że każda osoba ma specjalnego anioła stróża. Doświadczaj zarówno gnostyckiego, jak i tego w inny sposób. Z tego samego powodu należy pamiętać, że na koncepcję anioła stróża wpłynęła jeszcze bardziej głęboka tajemnica, tj. Boskiego Bliźniacza lub Bliźniaczego Anioła.

  1. Czym jest Boski Bliźniak lub Bliźniaczy Anioł?

Istnieją doniesienia w gnostyckim pismach świętych i tradycji o niebiańskim bliźniaczym duchu, który przyćmiewa człowieka i ujawnia się w nim w określonych specjalnych czasach. W Pistis Sophia taki bliźniak przychodzi do Jezusa na początku swego życia i jednoczy się z Nim. Święty Prorok Mani doświadczył wielu przejawów swego bliźniaka, który w końcu zjednoczył się z nim i zabrał go do nieba.

  1. Czy można zobaczyć duchy, w tym anioły?

Zwykle. Jednak w szczególnych okolicznościach anioły objawiły się w widoczny sposób ludziom. Wizyta Najświętszej Maryi Panny przez Archanioła Gabriela i objawienie Koranu Mahometa przez tego samego Archanioła to dwa przykłady.

  1. Czy w naszym życiu są zaangażowane duchy, które nie są dobre?

Tak. Są istoty duchowe, które odłączyły się od Boga i od PLEROMII, a które w najlepszym razie są nierozsądne i najgorsze zło.

  1. Gdzie można znaleźć te odległe istoty duchowe?

Znajdują się one przede wszystkim w związku z materialnym wszechświatem i jego psychicznymi i emocjonalnymi aspektami, ponieważ są one przede wszystkim odpowiedzialne za stworzenie i zarządzanie tymi królestwami oraz za cierpienia i smutki, które w nich trwają.

  1. Czy te odległe istoty duchowe są takie same jak upadłe anioły, w które wierzą niektórzy chrześcijanie?

Nie ma wątpliwości, że mit o wojnie w niebie i upadku Lucyfera jest tylko formą gnostyckich wypowiedzi o wyobcowaniu Demiurgi i jego Archontów z PLEROMII.

  1. Czym jest Demiurga?

Nazywany jest Demiurgą lub „pół-twórcą”, ponieważ wziął boską substancję i stworzył z niej świat. Jest duchową istotą, która zapomniała o swoim pochodzeniu, nawet o Bogu. Myśli, że jest Bogiem i nie ma przed sobą żadnego innego Boga.

  1. Jak nazywa się Demiurga?

W gnostyckich pismach nazywa się YALDABAOTH (dziecko chaosu), SACLAS (głupiec) i SAMAEL (ślepy). W późniejszym gnostykowaniu wiedzy był czasem utożsamiany z LUCIFEREM lub SZATANEM, księciem mocy powietrza.

  1. Czy Demiurga jest zła?

Jest klasycznie uważany za wadliwy i głupi, ale nie całkiem zła. W średniowiecznych tradycjach gnostyckich coraz bardziej utożsamiano go ze złem.

  1. Czy Demiurga ma wspólników?

Tak, oni są Archontami (władcami), a ich pragnieniem jest rządzić ludźmi i innymi istotami.

  1. Jaki jest związek demiurga z JAHWEH, Bogiem Starego Testamentu?

Nie wszystkie obrazy Boga ze Starego Testamentu pochodzą z tego samego źródła. Wiele z nich to opisy Demiurgi. Niektórzy, tacy jak ci z Literatury Mądrości i niektórych Psalmów, mają o wiele wyższą naturę. Niektórzy nauczyciele gnostyccy utrzymywali, że nauki Starego Testamentu są mieszanką przypisywaną trzem źródłom: Demiurgowi, starszym Izraela i Prawdziwemu Bogu.

  1. Jeśli Demiurga i jego Archonci są żądni władzy i aroganccy, ale nie prawdziwie źli, to czy istnieją też naprawdę złe demony?

Tak. Istnieją potworności zła, które zaludniają piekielne regiony w związku z ziemią. Ich pochodzenie jest nieznane. Imię jednego demona wspomniane w pismach gnostyckich brzmi JACHTANABAS, chociaż są też inne.

  1. Czy Demiurga i jego Archontowie mogą zostać odkupieni?

Ta możliwość jest nawiązywana do niektórych pism gnostyckich. Co najmniej jedna taka istota, brat Demiurga, zwróciła się ku dobru i została odkupiona. Nazywa się SABAOTH, a także ABRAXAS. Pokrewne teorie powszechnego odkupienia, nawet demonów i Demiurgi, zostały wyartykułowane we wczesnym okresie przez Orygenesa (APOKATASTASIS PANTHON), a w naszych czasach przez CG Junga (w odpowiedzi na zadanie ).

LEKCJA III

LUDZKIEJ

  1. Czym jest człowiek?

Istota ludzka jest duchem (PNEUMA) obdarzonym rozumem i wolną wolą połączoną z duszą i ciałem zwierzęcia.

  1. Czym jest zwierzę?

Jest to pewien rodzaj duszy (ANIMA, PSYCHE) połączony z ciałem (SOMA).

  1. W jaki sposób człowiek różni się od zwierzęcia?

Istota ludzka różni się od zwierzęcia tym, że człowiek jest połączony ze swoją prawdziwą naturą, która jest duchem.

  1. ​​Skąd pochodzi duch ludzkiej istoty?

Duch ludzkiej istoty pochodzi z Boskiej pełni (PLEROMA), skąd zstąpił w duszę i ciało.

  1. Jak można opisać ducha (PNEUMA) człowieka?

Ludzki duch jest iskrą Bożego światła, skuteczną częścią Boga, oddzieloną od Boga w zewnętrznym przejawie, ale zachowującym żywą więź z jego ostatecznym źródłem.

  1. Jak można opisać duszę (PSYCHE) człowieka?

Dusza składa się z kilku elementów, które na obecnym etapie rozwoju człowieka są w dużej mierze zdominowane przez zasadę myślenia iw pewnym stopniu przez zasadę odczuwania.

  1. Jak można opisać ciało (SOMA) człowieka?

Ciało człowieka składa się z ciała (SARX), które jest formą materii (HYLE), choć chwilowo wyposażonej w życie biologiczne.

  1. Skąd pochodzi dusza i ciało człowieka?

Dusza składa się z niematerialnej substancji wywołanej długotrwałym oddziaływaniem ducha i ciała (lub ciał). Ciało jest produktem ewolucji biologicznej, która miała miejsce na ziemi; proces pod wpływem Archontów.

  1. Z jakiego powodu duchy istot ludzkich zaczęły uosabiać się na ziemi?

Klasyczne pisma święte Gnozy nie są jednoznaczne na ten temat. Inne pisma święte ( The Hymn of the Pearl, the Revvelations of the Holy Prophet Mani) wskazują, że ludzie wchodzą w dusze i ciała, aby ratować wcześniejsze emanacje boskiego światła, oczyszczając i oczyszczając ciemność.

  1. Czy osiągnięto cel, który został ustalony dla duchów ludzkich, kiedy zstąpili na ziemię?

Tylko w nielicznych przypadkach. Prawie wszystkie, które przyszły, zawiodły. Kuszeni przez oszukańcze miraż poniżej, poddali się impulsom duszy i ciała zamiast zachować duchowe panowanie nad nimi. Tak więc pierwszy lub niebiański człowiek stał się człowiekiem ziemi.

  1. W jaki sposób niektóre pokrewne tradycje opisują to katastrofalne wydarzenie?

Hermetyczna Gnoza stwierdza, że ​​oczarowany wszechświatem człowiek poddał się atrakcjom materii fizycznej i utożsamiał się z nią, i tak został uwięziony w ciele. Żydowskie i chrześcijańskie tradycje nazywają to Upadkiem.

  1. W jaki sposób człowiek może odzyskać swój pierwotny stan?

Przez Gnozę, która jest wiedzą o jego prawdziwej naturze i oryginalnym stanie, którego częścią jest ANAMNESIS, zapamiętywanie prawdziwych rzeczy zapomnianych.

  1. Co stoi na przeszkodzie odnowieniu przez ludzkość pierwotnego stanu?

Przeszkodą jest ignorancja (A-GNOSIS) przejawiająca się w zapomnieniu o rzeczywistości (AMNESIS).

  1. Czy istnieje grzech pierworodny?

Tak i nie. Będąc uwięzionym w ciele i oszukiwanym przez archontyczną część duszy, wszyscy ludzie cierpią z powodu niedoboru, który dzielą z całym stworzeniem. Niedobór ten nie jest jednak wynikiem jakiegokolwiek szczególnego grzesznego czynu ze strony ludzkich przodków (Adam i Ewa). Zamiast być grzechem (upadkiem moralnym), jest to niefortunny stan egzystencjalny.

  1. Jakie są wyniki tego egzystencjalnego stanu?

W wyniku tego stanu ludzie rodzą się jako niewolnicy ziemskiego Demiurga i jego Archontów.

  1. Jakie cierpienia czynią te moce archonickie, abyśmy się poddali?

Uciążliwości związane z życiem w królestwie Archontów są bardzo liczne. Niektóre z nich to: grawitacja (bycie na Ziemi), ciepło, zimno, klęski żywiołowe, choroby, ból, śmierć i udręka ponownego wcielenia w kolejnych żywotach.

LEKCJA IV

GNOZA I ZBAWIENIE

  1. Czym jest Gnoza?

Gnoza jest odkrywczą i zbawczą wiedzą o tym, kim byliśmy, o tym, kim się staliśmy, o tym, gdzie byliśmy, o tym, w którym byliśmy rzuceni, o to, do czego się pospieszyliśmy, o tym, czym jesteśmy uwolnieni, o tym, czym naprawdę są narodziny, i tego, czym naprawdę jest odrodzenie. Jest to starożytna definicja, która jest nadal dokładna.

  1. Czy istnieje więcej niż jeden rodzaj Gnozy?

Doświadczenie Gnozy przychodzi do ludzi w indywidualnych przejawach, ale zawsze ma wspólne cechy i wspólną myśl.

  1. Czy Gnoza jest doświadczeniem czy doktryną?

To jest jedno i drugie. Doświadczenie Gnozy jest mistyczną wiedzą, która wyzwala. Towarzyszy temu i poprzedza ją rodzajowy rodzaj Gnozy, który informuje. Zostały one nazwane (przez Klemensa z Aleksandrii) odpowiednio Boską Gnozą i Ludzką Gnozą. Ludzka lub doktrynalna część Gnozy składa się z pewnego rodzaju wiedzy o światach duchowych, psychicznych i materialnych oraz ich relacjach.

  1. W jaki sposób pozyskuje się ludzką gnozę?

Przede wszystkim w drodze studium i przyswojenia nauk Posłańców Światła oraz widzących i mędrców tradycji gnostycznej i poprzez ich wzmocnienie poprzez indywidualny wgląd.

  1. Jak dojść do Boskiej Gnozy?

Dzięki boskiej łasce połączonej ze szczerymi i świadomymi ludzkimi aspiracjami.

  1. Jaka konkretna pomoc jest dla nas dostępna, aby otrzymać zarówno Boską, jak i ludzką Gnozę?

Taka pomoc przychodzi do nas od Posłańców Światła i innych oświeconych nauczycieli Gnozy.

  1. Czy był czas, kiedy ludzie byli bez Gnozy?

Od początku ludzkości niektórzy ludzie posiadali Gnozę. Ci wcześni gnostycy byli czasami symbolicznie nazywani „wielką rasą Setha”, po Setu, trzecim synu Adama, który został uznany za prototyp wszystkich gnostyków.

  1. Kto był ostatnim wielkim odkrywcą Gnozy?

To był Pan Jezus Chrystus, który działał zarówno jako prostownik istniejącej tradycji Gnozy, jak i jako odkrywca nowych elementów Gnozy.

  1. Czy gnoza może być udzielona przez kogoś innego?

Wysłannik Światła przychodzi, aby oświecić ludzi swoimi naukami i przekształcić ich życie duchowe poprzez tajemnice, które im obdarza. Ale tylko ci, u których przebudza się prawdziwa duchowa intuicja („Jasny Umysł”), przyjmą wiadomość i skorzystają z tajemnic.

  1. Czego możemy się uchronić?

Najpierw powinniśmy być zbawieni od ignorancji, która uniemożliwia nam poznanie naszego prawdziwego źródła, naszej prawdziwej natury, naszego stanu i naszego przeznaczenia. W końcu będziemy także uratowani od ciężaru ziemskiej egzystencji z towarzyszącymi jej warunkami cierpienia i wygnania z naszego prawdziwego domu.

  1. Co powoduje zbawienie?

Zbawienia nie dokonuje się ani przez wiarę (wiarę w Boga lub Chrystusa), ani poprzez uczynki (spełnianie dobrych uczynków), ale przez Gnozę.

  1. Dlaczego tak się dzieje?

Ponieważ wiara i uczynki nie powodują radykalnej zmiany w byciu czyjąś świadomością, ale Gnoza to robi.

  1. Co osiąga radykalna zmiana świadomości spowodowana przez Gnozę?

Ustanawia odnowione połączenie duszy z duchem i obiema z Bogiem. To rozbija więzi, które związały naszą prawdziwą istotę z siłami ziemi. Ostatecznie przynosi wyzwolenie od wszystkich ziemskich rzeczy.

  1. Jakie są dalsze korzyści zbawienia ze strony Gnozy?

Odwrócenie duszy od przywiązań życia, ciągłe napinanie w górę do czystego Boskiego Ducha, w którym jest nasz prawdziwy dom. Również przyjaźń Boga w tym życiu, dobra śmierć, a potem szybkie przejście przez oczyszczające regiony do Bożej obecności w Pełni (PLEROMA) boskiej chwały, dobroci i miłości.

LEKCJA V

PANA CHRYSTUSA

  1. Kim jest Pan Chrystus?

Jest jednym z Wysokich Eonów Pełni (PLEROMA); będąc wyartykułowaną myślą (LOGOS) Boga i wyrazem Bożej mocy odkupieńczej (SOTERIA), dla której z tego powodu jest On również nazywany Zbawicielem (SOTER).

  1. Czy Pan Chrystus i Jezus to jedna i ta sama osoba?

Jezus jest ziemską manifestacją Chrystusa, niebiańskiego Eonu.

  1. Czy niebiański Eon Chrystus objawił się w pełni i równo podczas ziemskiego istnienia Jezusa?

Niebiański Eon Chrystus objawił się w Jezusie w pełni, począwszy od chrztu tego ostatniego w rzece Jordan, z rąk Świętego Jana, Baptysty. Jednak Chrystus był obecny w pewnym stopniu i sposobie w Jezusie przed Jego chrztem.

  1. Czy niebiański Aeon Chrystus kiedykolwiek odszedł od Jezusa?

Wydaje się, że cofnął się, przynajmniej w pewnym stopniu, w czasie ukrzyżowania i śmierci Jezusa, jak wskazano przez okrzyk Jezusa; „Aeon, Aeon, dlaczego odszedłeś ode mnie” (ELI, ELI, LAMA SABAKTANI).

  1. Czy niebiański Eon Chrystus powrócił do Jezusa po ukrzyżowaniu i śmierci Jezusa?

Tak, całkowicie powrócił w momencie zmartwychwstania, gdy Jezus stał się „Żyjącym” (REDIVIVUS).

  1. Czy Jezus zbawił ludzkość przez Swoją fizyczną śmierć na krzyżu?

Nie. Jego fizyczna śmierć była jedynie tragicznym wydarzeniem w wysublimowanym dramacie Jego życia.

  1. Dlaczego tak wielu chrześcijan zaczęło przypuszczać, że dzięki Swojej fizycznej śmierci Jezus zbawił ludzkość?

Ponieważ wielu z nich posiada świadomość, która ceni tylko fizyczną rzeczywistość i ignoruje większe rzeczywistości, które są duchowe.

  1. Jaka jest duchowa rzeczywistość cierpienia i śmierci Jezusa?

Prawdziwą ofiarą Eonu Chrystusa i Jego objawienia, Jezusa, nie była Jego fizyczna śmierć i męki, które znosił przed tym samym. Jego prawdziwą ofiarą było Jego chęć wejścia w przerażające ograniczenia ziemskiego ucieleśnienia. Wszystkie duchy cierpią ciężko, wchodząc w ziemskie ucieleśnienie; cierpienia znoszone przez wysoki niebiański eon wzrostu Chrystusa są niezmiernie wielkie.

  1. Czy to prawda, że ​​Chrystus poświęcił się dla nas?

Jest to z pewnością prawda, ale Jego ofiara była duchowa.

  1. Jaka była misja Chrystusa Zbawiciela (SOTER) na ziemi?

Było to trojaki: (1) uwolnić nas od niewoli Demiurgi i Archontów i ponownie przyłączyć nas do naszego pierwotnego stanu; (2) przyczynianie się do ożywienia duchowych wpływów na ziemi (to było czasami interpretowane jako przywrócenie królestwa Bożego na ziemi); i (3) aby przywrócić nas do duchowej Pełni (PLEROMA), naszej ojczyzny.

  1. W jaki sposób Chrystus Zbawiciel (SOTER) wypełnił swoją misję na ziemi?

Środki były dwa: (1) Nauczał Jego nauk o wyzwoleniu przez prawo miłości i (2) Obdarzył pouczające i wyzwalające tajemnice Swoimi wykwalifikowanymi uczniami. Zarówno nauki, jak i tajemnice miały być przekazywane ludowi Bożemu przez wieki.

  1. Czego uczymy się z cierpień Chrystusa?

Z cierpień Chrystusowych dowiadujemy się o wielkiej miłości Boga i wszystkich wielkich istot Aeonialnych dla ludzkości, które wysłały do ​​nas Zbawiciela (SOTER). Dowiadujemy się również, że ziemskie życie jest cierpieniem dla wszystkich istot duchowych, w tym Chrystusa i nas samych.

  1. Czego uczymy się z życia Chrystusa?

Od Jego życia możemy nauczyć się wzoru wielkiego dramatu życia ducha w materialnym odosobnieniu; jego perypetie i triumfy. To właśnie nazwano imitacją Chrystusa (IMITATIO CHRISTI).

  1. Czy to prawda, że ​​Chrystus zstąpił do piekła?

Oprócz zejścia w to piekło, które nazywamy światem, On także zstąpił po ukrzyżowaniu do stanu, w którym mieszkały duchy i dusze wielu bezcielesnych ludzi i czekali na Niego. Instrukcje, które On przekazał i tajemnice, które On przekazał tym istotom, wyzwoliły wielu z nich z podziemnego świata (HADES, SHOEL) tam, gdzie byli. Ta podróż Chrystusa jest czasami nazywana „Harrowing of Hell”.

  1. Czy Chrystus powstał z martwych?

Wszystkie pisma potwierdzają, że powrócił do ziemskiego życia po Jego śmierci i pogrzebie. Historyczne wyznania mówią, że wzniósł się „zgodnie z pismami świętymi” (SECUNDUM SCRIPTURAS).

  1. Dlaczego zmartwychwstanie Chrystusa jest dla nas ważne?

Ponieważ służy jako nasz przykład dla naszego własnego zmartwychwstania.

  1. Jak i kiedy ma nastąpić nasze zmartwychwstanie?

Odbywa się to przez Gnozę, gdy wciąż jesteśmy w ziemskim życiu.

  1. Czy Chrystus pozostawał na ziemi przez jakiś czas po swoim zmartwychwstaniu?

W tym czasie Chrystus pozostał na ziemi, aby przekazać Gnozę pewnym uczniom. Tradycyjnie uważa się, że ten czas trwał czterdzieści dni, ale dłuższe okresy są wymienione w gnostyckich pismach świętych.

  1. Jak Chrystus odszedł z ziemi?

Po spędzeniu czasu na ziemi po zmartwychwstaniu, wstąpił w chwałę w Pełnię (PLEROMA).

  1. Czy Chrystus zajmował ciało cielesne podobne do naszego?

Jest bardzo mało prawdopodobne, aby zajmował ciało podobne do naszego. Chodził po wodzie, przechodził przez ściany, sprawiał, że Jego ciało świeciło jak słońce; żadna z nich nie może być wykonana przez ciało z ciała. Valentinus stwierdził, że Jezus nie miał układu trawiennego, jak inni ludzie. Ciało Jezusa zostało więc nazwane pojawieniem się (DOKESIS).

  1. Czy to zaprzecza inkarnacji (stawaniu się ciałem) Chrystusa, Logosu?

Nie, ponieważ może istnieć wiele rodzajów różnych substancji, które mógł użyć dla Jego ucieleśnienia i wszystkie one służyłyby jako Jego „ciało”.

LEKCJA VI

NASZEJ PANI SOPHII

  1. Kim jest nasza Lady Sophia?

Jest wysokim Eonem Pełności (PLEROMA), którego imię oznacza Mądrość i która ma kobiecy charakter.

  1. Czy Zofia zna tylko Gnostyków?

Chociaż znana jest Gnostykom w szczególny sposób, Sophia była znana niektórym biblijnym autorom, którzy napisali literaturę Mądrości (Księga Mądrości, Kaznodziei, Ecclesiasticus i Przysłów, a także Pieśń nad pieśniami), do starożytnych filozofów takich jak Philo, oraz niektórym teologom znanym jako Sophiologists.

  1. W jaki sposób Sophia jest związana z Chrystusem?

Jest Jego bliskim współpracownikiem (siostra Aeon lub Twin Aeon) w Pełni (PLEROMA).

  1. Czy Sophia jest „boginią”, jak sugerują niektóre współczesne opinie?

Nie. Sophia nie jest kobietą będącą odpowiednikiem Boga, ale raczej jest Wielkim i świętym emanowanym aspektem (hippostasis) Boga.

  1. Czy Sophia jest boginią?

Jeśli przez „boginię” rozumie się bóstwo, lub jedną z wielu istot zbawczych, wówczas można ją nazwać jedną.

  1. Czy Sophia była wcielona w ludzkiej postaci?

Żadne z pism świętych nie dało do zrozumienia, że ​​ma.

  1. Czy jest opowiadanie o wydarzeniach z historii Zofii po sposobie opowiadania ewangelii o Chrystusie?

Tak. Jest to książka „Wierna Sophia” (PISTIS SOPHIA), chociaż elementy jej historii pojawiają się również w innych pismach świętych.

  1. Jaki jest początek historii Sophii?

Historia Zofii zaczyna się od Jej wyjścia ze swojego siedliska Aeonial w poszukiwaniu Światła. To, co się dzieje, skutkuje jej katastrofalnym upadkiem z wysokości do męczarni niższego Chaosu.

  1. Jak kontynuowana jest historia Sophii?

W stanie udręki i cierpienia Sophia rodzi hybrydową istotę, która staje się Demiurgiem. Ona także emanuje elementami, z których Demiurga następnie kształtuje świat.

  1. Co robi Sophia po tym?

Nadal woła do Światła o pomoc w Jej utrapieniu. Światło ją Słyszy i wysyła Eonowego Pocieszyciela, aby ją pocieszyć i aby ją uratować. Po wielu wysiłkach dzieło ratunku zostaje zakończone, a Sophia zostaje przywrócona do pierwotnego miejsca zamieszkania.

  1. Czy Zofia całkowicie odeszła od manifestu?

Nie. Jej zaangażowanie w stworzenie, szczególnie ludzi, i Jej inne czyny wskazują na Jej nieustającą troskę o Jej dzieci, które są uwięzione w świecie iw ciałach stworzonych przez demiurga.

  1. Jakie są niektóre z Jej działań, które wskazują na Jej zaangażowanie w tworzenie i ludzkość?

Jest wiele. Jednym z nich jest Jej nagana przeciwko Demiurgowi, kiedy oświadcza, że ​​jest jedynym Bogiem i nie ma przed nim innych bogów. Innym jest Jej dar ducha wyższego życia dla Adama, który został stworzony jako bezmyślna okaleczona przez Demiurga. Ona również zainspirowała Ewie i węża, aby ułatwić wyjście pierwszej ludzkiej pary z raju głupców, w którym byli zamknięci.

  1. Czy Zofia nadal pomagała ludzkości?

Tak. Pismo Święte oświadcza, że ​​Ona „wchodzi do świętych dusz i czyni ich przyjaciółmi Boga”. Jest wiele dowodów na to, że Jej pomocna obecność była wśród nas aż do dzisiaj.

  1. Czy Sophia jest identyczna z Maryją Panną?

Maryja „matka Pana według materii” jest honorową postacią Gnozy, ale jest kobietą, podczas gdy Sophia jest niebiańska.

  1. Czy Zofia przyćmiłaby jakąkolwiek istotę ludzką?

Istnieją przesłanki, że mogło tak być. Jednym z przykładów może być Helen w historii Szymona Maga, a inna, Maria Magdalena, główny uczeń Jezusa.

  1. Czy Sophia wydaje się i komunikuje z ludźmi?

Tak. Uczyniła to rosyjskiemu filozofowi Sołowiowu (koniec XIX w.), A Jej przejawy nie są dziś znane.

  1. Czy współczesne nauki o Dziewicy Maryi (Mariologia) mają związek z Sofią?

Tak. Nauki takie jak te dotyczące Wniebowzięcia Maryi i jej roli jako wspólnego odkupiciela (CO-REDEMPTRIX) i pośrednika między Bogiem a ludźmi (MEDIATRIX) można z łatwością zastosować do Sophii.

  1. Dlaczego działania i role Sophii wydają się zmylone przez działania Maryi Dziewicy?

Ponieważ zachodni kościół egzoteryczny stłumił i zapomniał postać Sofii i pozostał w niej samotna postać Maryi, której przypisuje się wszelką kobiecą świętość i tajemnice.

  1. Jaki jest obowiązek gnostyków wobec Sofii dzisiaj?

Aby oddać Ją należną cześć w modlitwie, liturgii, medytacji, nauce, myśli i działaniu, a także aby strzec Jej prawdziwej tożsamości w pomieszaniu języków, w których jest ona pomieszana z boginiami, matkami ziemskimi, Madonną czarną i innymi, oraz politycznie umotywowanymi mitologizującymi naszej ery.

LEKCJA VII

DUCHA ŚWIĘTEGO I ŁASKI

  1. Czym jest Duch Święty?

Duch Święty jest Bogiem i trzecim aspektem (Osobą) potrójnego Boga, czyli Świętej Trójcy.

  1. Z jakimi nazwami nazywany jest Duch Święty?

Duch Święty zwany jest także Pocieszycielem (PARACLETE), Orędownikiem, Duchem Prawdy, Duchem Boga, Duchem Stworzenia, Duchem Świętej Matki, także greckim imieniem PNEUMA HAGION i starszym angielskim imieniem Ducha Świętego.

  1. Jaką polaryzację lub duchową płeć przypisuje Duchowi Świętemu?

W gnostyckim użyciu Duch Święty jest określany jako żeński.

  1. Co robi Duch Święty dla stworzenia i dla ludzkości?

Duch Święty przeniknie i dobroczynnie zmienia arcyksonomiczne struktury wszechświata. (Z tego powodu mówi się, że Duch Święty „odnawia oblicze ziemi”). Duch Święty mieszka również w Kościele jako źródło swego duchowego życia i uświęca dusze poprzez dar łaski.

  1. Jakie są niektóre ze szczególnych znaków uświęcenia dusz przez dar łaski Ducha Świętego?

Niektóre z nich to: Wzmocnienie duszy i przyniesienie wglądu, mądrości i proroctwa za pośrednictwem Gnozy.

  1. Czy proroctwo polega na przewidywaniu przyszłości?

Nie. Proroctwo jest specjalnym ujawnieniem rzeczy Boskich człowiekowi przez Gnozę i tylko przypadkowo i okazjonalnie obejmuje przebłyski przyszłości.

  1. Czy istnieje ludzki wiek (AEON) Ducha Świętego w ludzkiej historii?

Bardzo prawdopodobnie. Średniowieczny prorok Joaquin z Flory oznajmił, że Wiek Ojca przemija, nadchodzi Wiek Syna i zbliża się Wiek Ducha Świętego. Szczegółowa interpretacja tego nauczania jest kwestią opinii.

  1. Czym jest łaska?

Łaska jest skuteczną manifestacją niebiańskiego Życia Boga, objawiającą się nam jako nadprzyrodzony dar Boży, który został nam dany przez Gnozę i inne środki.

  1. Czy łaska jest konieczna do zbawienia?

Tak. Ludzkie istoty nie mogą osiągnąć życia wiecznego i wolności Pełni (PLEROMA) przez siły, które są całkowicie naturalne. Gdyby to było możliwe, wszyscy ludzie byliby już odkupieni i wrócili do domu. Dlatego potrzebujemy wznieść się na transcendentalną płaszczyznę przez łaskę i nieustannie potrzebujemy duchowych bodźców, które przychodzą do nas z łaski.

  1. Ile jest rodzajów łaski?

Dwa rodzaje łaski wyróżniają się tradycją. Są to: łaska uświęcająca i faktyczna łaska. Istnieje także szczególna łaska, która jest różnorodną rzeczywistą łaską.

  1. Czym jest łaska uświęcająca?

Łaska uświęcająca (zwana też łaską nawykową) jest łaską, która płynie od iskry Boga w naszych własnych duchowych naturach. Jest to trwała cecha, która jest pobudzana przez Boga przez Jego dary i może zostać utracona tylko przez trwałe odwrócenie duszy od ducha.

  1. Czym jest prawdziwa łaska?

Rzeczywista łaska jest transcendentalną (nadprzyrodzoną) pomocą pochodzącą od Boga, która pozwala nam doświadczać stanów świadomości i wykonywać działania, które przekraczają naszą naturalną moc. Dusze w stanie względnej separacji od swoich duchów potrzebują pomocy prawdziwej łaski, aby uzyskać dostęp do łaski uświęcającej.

  1. W jaki sposób przychodzi do nas faktyczna łaska?

Przede wszystkim dzięki Posłańcom Światła i wyzwalającym naukom i zbawczym tajemnicom, które przynoszą nam.

  1. Czy możemy opierać się łasce Bożej?

Z powodu słabości wszczepionych w nasze dusze przez Archontów często stawiamy opór łaską Bożą. Możemy to uczynić, ponieważ łaska nie narzuca się nam siłą, lecz łagodnie opada na nas w odpowiedzi na naszą swobodną współpracę.

  1. Jakie są główne sposoby otrzymania łaski?

Najważniejsze sposoby uzyskania łaski to trzy: (1) przez sumienne studiowanie nauk Posłańców Światła i ich agentów; (2) przez modlitwę i (3) przez sakramenty, szczególnie przez Najświętszą Eucharystię.

LEKCJA VIII

KOŚCIOŁA I KOMUNII ŚWIĘTYCH

  1. Czym jest Kościół?

Kościół jest zgromadzeniem osób, które stosują tę samą tradycję i praktykują te same sakramenty; krótko mówiąc, tych, którzy podążają tą samą religią.

  1. Jakie jest znaczenie „religii”?

Słowo „religia” wywodzi się z łaciny RE-LIGERE, co oznacza ponowne dołączenie lub dołączenie. Religia jest wysiłkiem, aby skutecznie połączyć ludzką duszę z ludzkim duchem i połączyć oba te z Bogiem.

  1. Z jakiej religii jest Kościół Gnostycki?

Kościół Gnostycki jest religią chrześcijańską (choć prawdą jest również, że jest ona odwieczną religią Gnozy, która zawsze była na świecie).

  1. Czy to nie jest znak ograniczenia czy sekciarskiej wyłączności?

Nie. Można szanować i studiować wiele religii, ale można skutecznie praktykować tylko jedno.

  1. Czy Kościół Gnostycki jest chrześcijaninem w takim samym znaczeniu, w jakim inne kościoły nazywają się chrześcijanami?

Nie. Kościół Gnostycki jest chrześcijański według własnej definicji, opartej na Gnozie.

  1. Czy to stawia Kościół Gnostycki poza wspólnotą (EKUMENE) powszechnego chrześcijaństwa?

Nie, ponieważ kryteria chrześcijaństwa różnią się bardzo między chrześcijanami. Wariacje wprowadzone przez Gnostics są jednym z wielu zestawów.

  1. Kto założył Kościół?

Pan Jezus Chrystus założył Kościół. Zrobił to, gdy tuż przed wniebowstąpieniem, polecił Swoim apostołom, aby uczyli uczniów wszystkich narodów. Wcześniej w swojej publicznej posłudze ustanowił sakramenty, wybrał dwunastu apostołów i przekazał im święte moce.

  1. Dlaczego Jezus Chrystus znalazł Kościół?

Jezus Chrystus założył Kościół jako narzędzie do odkupienia ludzi od kajdan, które ograniczają je do królestwa Archontów i do otwarcia im wolności i chwały Pełności (PLEROMA).

  1. Czy istniały lub są inne takie pojazdy oprócz Kościoła założonego przez Chrystusa?

Skoro Wysłannicy, Święci i Prorocy zostali wysłani przez Boga z wiekiem na wiek, aby pouczać i pomagać ludziom w kwestii zbawienia, zrozumiałe jest, że powinny istnieć inne pojazdy o pokrewnej naturze.

  1. Dlaczego gnostycy należą do Kościoła założonego przez Chrystusa zamiast jakiegokolwiek innego takiego pojazdu?

Ponieważ Chrystus jest ostatnim z niebiańskich Posłańców, których w naszym wieku i miejscu uznajemy za naszego Odkupiciela (SOTER).

  1. W jaki sposób Kościół umożliwia prowadzenie dusz do zbawienia?

Kościół może prowadzić dusze do zbawienia przez zamieszkiwanie Ducha Świętego, który daje życie Kościoła. Najpierw objawiło się to w dniu Pięćdziesiątnicy, kiedy Duch Święty zstąpił w formie języków ognia.

  1. Czy Duch Święty nadal zamieszkuje w Kościele jako całości?

Tak, ale tylko w ogólnym sensie. Stopień, w jakim Duch Święty jest skutecznie obecny w różnych gałęziach Kościoła, jest bardzo różny.

  1. Co decyduje o stopniu, w jakim różne gałęzie Kościoła są ożywione i kierowane przez Ducha Świętego?

Istnieją dwa wyznaczniki: (1) ilość obecnej Gnozy i (2) czystość i świętość przywódców i członków.

  1. W jaki sposób odnosi się to do istnienia Kościoła Gnostycznego?

Odkąd przywódcy egzoterycznego (lub głównego nurtu) Kościoła wypędzili gnostyków spośród siebie, stopniowo wykluczyli kierownictwo Ducha Świętego ze swoich zgromadzeń. Potrzeba Kościoła gnostycznego stała się w ten sposób jeszcze większa.

  1. W jaki sposób Kościół Gnostycki funkcjonował przez całą historię?

Czasem w tajemnicy jako ukryty wysiłek ukryty w ciele egzoterycznego kościoła, innym razem jako całkowicie oddzielne i odrębne ciało, takie jak kościoły manichejskie i katarskie i wiele innych.

  1. Co tradycyjnie są głównymi śladami Kościoła?

Istnieją cztery takie główne znaki Kościoła: (1) że Kościół jest jeden; (2) że jest święta; (3) że jest uniwersalna (katolicka); i (4) że jest apostolska.

  1. W jaki sposób te znaki są obecne w Kościele Gnostyckim?

Kościół Gnostycki jest jeden, ponieważ wszyscy jej członkowie dążą do tej samej Gnozy i mają te same sakramenty; Kościół Gnostycki jest święty, ponieważ jej członkowie dążą do pełni i integralności życia; jest także powszechna lub katolicka, ponieważ uczy i praktykuje wiarę w Gnozę, która nie jest związana z czasem ani miejscem; w końcu jest apostolska, ponieważ jej władza pochodzi od apostołów i ich następców.

  1. Czy widoczny Kościół jest połączony z innymi niewidzialnymi zgromadzeniami?

Tak. Ziemski Kościół jest zbrojnym Kościołem, ponieważ walczy ze złem Archontów na świecie; przyłączyliśmy się do niej, znajdujemy Kościół Triumfalny składający się z wyzwolonych duchów w Pełni (PLEROMA) i Kościoła Cierpiących, który składa się z dusz i duchów tych, którzy nie są ani w ziemskim wcieleniu, ani w wolności Pełności (PLEROMA) ale w czystych ziemiach niematerialnych. Jest to również znane jako Komunia Świętych.

  1. Jakie są wyniki Komunii Świętych?

Rezultatem Komunii Świętych jest to, że członkowie jednego widzialnego i dwóch niewidzialnych Kościołów są w stanie aktywnie pomagać sobie nawzajem.

  1. W jaki sposób członkowie Komunii Świętej pomagają sobie nawzajem?

Wyzwolone dusze w Pełni (PLEROMA) modlą się i pomagają zarówno ich wcielonym, jak i bezcielesnym braciom i siostrom, podczas gdy wcieleni wierni mogą również przez swoje modlitwy i dobre myśli ulżyć cierpiącym i pomóc w oczyszczającej podróży tych, którzy odłożyli swoje szaty z ciała.

  1. Gdzie mieszkają członkowie trzech Kościołów?

Członkowie Kościoła Triumfującego mieszkają w wiecznym życiu w błogiej Krainie Światła (PLEROMA) z Bogiem, Jego Eonami i Aniołami oraz szczęśliwymi duszami. My z Kościoła Bojowników doświadczamy cierpienia i konfliktu towarzyszącego życiu ziemskiemu, podczas gdy dusze bezcielesne rozdarte są między pragnieniem Krainy Światła a ich przyciąganiem do królestwa ciemności.

  1. Czy Gnoza trzyma się nauczania reinkarnacji?

Wiele gnostyckich pism świętych milczy na ten temat. Inni twierdzą, że reinkarnacja istnieje jako piekło albo jako czyśćcowe cierpienie związane z przywiązaniem do cielesnego ciała i burzliwego umysłu lub duszy.

  1. Czy reinkarnacja zasługuje na entuzjazm, który często na nim spływa?

W żaden sposób. Nauczanie to było długo nieznane kulturom zachodnim, a kiedy odkryto je ponownie ze źródeł wschodnich, jego wartość została przesadzona. Nauki gnostyczne zawsze uważały reinkarnację za klęskę, którą należy pokonać przez wyzwolenie.

  1. Czym jest śmierć?

Śmierć może być jedną z dwóch rzeczy: (1) Może to być tymczasowe uwolnienie ducha z materialno-psychicznego więzienia, po którym następuje powrót do jakiejś formy ucieleśnionej nędzy; (2) Jeśli iskra Światła zostanie oczyszczona i wskrzeszona przez Gnozę, śmierć będzie jej wejściem w wieczne szczęście i chwałę w Bożym Królestwie Światła, aby dołączyć do najwyższego porządku Komunii Świętych.

LEKCJA IX

OF SAKRAMENTÓW LUB TAJEMNIC

  1. Czym jest sakrament?

Sakrament jest świętym rytuałem; widoczny i zewnętrzny znak niewidzialnej, wewnętrznej łaski Boga. W starożytności sakrament nazywano tajemnicą.

  1. Czy sakrament zawsze jest skuteczny?

Tak, sakrament zawsze jest skuteczny i daje rezultat, do którego osiągnięcia został stworzony. Skuteczność sakramentu można jednak zmniejszyć, gdy jego odbiorca stawia przeszkody na drodze do działania sakramentu lub gdy jego służba jest nieszczera.

  1. Czy są przygotowania do przyjęcia sakramentów?

Tak. Przygotowania są zawsze konieczne. Przyjmowanie sakramentu w nieprzygotowanym stanie to świętokradztwo, profanacja rzeczy świętych.

  1. Czy skuteczność sakramentów zależy od charakteru lub wartości osoby, która je administruje?

Nie. Osoba udzielająca sakramentu jest jedynie narzędziem lub posługującym. Jest rzeczą pożądaną, aby taki czynnik był w świętym stanie świadomości, ale skuteczność tego sakramentu nie jest odbierana przez takie sprawy, chociaż może być zmniejszona.

  1. Co jest potrzebne do udzielania sakramentu?

Sakrament najpierw wymaga zewnętrznego znaku, czyli jakiejś zewnętrznej rzeczy lub działania (takiego jak znak krzyża lub namaszczenie olejem). Nazywa się to sprawą sakramentu. Po drugie, wymaga określonej formuły lub słów, które są znane jako forma sakramentu. Do tego dodaje się intencję czynnika usługującego, który musi być tym, co robi Kościół. Te trzy są wymagane do działania łaski.

  1. Ile jest tam sakramentów?

Istnieje pięć sakramentów inicjacyjnych, do których dodano dwa podtrzymujące sakramenty, co daje łącznie do siedmiu. Istnieją również dwa sakramenty wtórne lub substytucyjne.

  1. Jakie jest pięć sakramentów inicjacyjnych?

Pięć sakramentów inicjacyjnych (wyraźnie określonych w Ewangelii Filipa) to: chrzest, krzyżmo (bierzmowanie), święta eucharystia, odkupienie i oblubienica.

  1. Jakie są dwa podtrzymujące sakramenty?

Są sakramentem święceń kapłańskich i sakramentem ekstremalnego namaszczenia i uzdrawiania.

  1. Czy są jeszcze inne sakramenty?

Istnieją dwa inne sakramenty, które można nazwać wtórnymi lub zastępczymi. Są to sakrament pokuty i sakrament małżeństwa.

  1. Dlaczego te sakramenty są nazywane wtórnymi lub substytucyjnymi?

Ponieważ pokuta została zastąpiona sakramentem Odkupienia, podczas gdy Małżeństwo zastąpiono sakramentem Komnaty Oblubienicy.

  1. Ile sakramentów zarządzają egzoteryczne kościoły?

Kościoły egzatoryjne rzymskokatolickiego, prawosławnego i anglikańskiego zarządzają siedmioma sakramentami: Chrzest, Bierzmowanie (Chrismation), Święta Eucharystia, Pokuta, Ekstremalne Namaszczenie, Święcenia kapłańskie i małżeństwo. Wiele ciał protestanckich jeszcze bardziej ograniczyło liczbę sakramentów. Wszystkie egzoteryczne kościoły stłumiły i zapomniały dwa większe sakramenty Odkupienia i Komnaty Oblubienicy.

  1. Kto ustanowił sakramenty?

W ogólnym sensie Pan Jezus Chrystus ustanowił sakramenty. Instytucję tylko niektórych można znaleźć w pismach świętych; jednak w pewnej formie większość z nich istniała od początku stworzenia.

  1. Czy sakramenty udzielają łaski?

Tak. Przyznają łaskę uświęcającą i szczególną łaskę zwaną łaską sakramentalną.

  1. Od kogo przyjmują sakramenty moc dawania łaski?

Sakramenty otrzymują moc udzielania łaski od Boga poprzez LOGOS Boga, którym jest Jezus Chrystus.

  1. Dlaczego chrzest i pokuta często nazywane są sakramentami zmarłych?

Ponieważ są one podawane duszom, które albo nie powróciły do ​​życia w duchu (chrzest), albo zostały duchowo umarłe przez grzech ciężki, który należy rozgrzeszyć (pokuta).

  1. Dlaczego wszystkie inne sakramenty są często nazywane sakramentami żywych?

Ponieważ ich głównym celem jest dawanie większej łaski duszom i duchom już duchowo żyjącym dzięki łasce uświęcającej.

  1. Jakie są sakramenty, które zazwyczaj można otrzymać tylko raz?

Są to Chrzest, Krzyżmo (Bierzmowanie) i Święcenia kapłańskie, ponieważ odciskają one na duszy niezatarty ślad duchowy, zwany postacią. (Wyjątki od tej zasady są wtedy, gdy istnieje uzasadnione przypuszczenie, że którykolwiek z tych sakramentów został podany w niewystarczający sposób, taki jak chrzest lub bierzmowanie bez świętych olejów lub święcenia dokonane w sposób niekompletny).

  1. Jaki jest ogólny efekt wszystkich sakramentów?

Łaska Boga jest życiem Boga. Chrystus powiedział, że przyszedł, abyśmy mieli życie i mieli je w obfitości. Powiedział również, że nas kocha i pragnie dać nam życie. Środki, dzięki którym On daje nam to boskie życie, są sakramentami. Mówi się również, że tak jak artysta, używając pędzla jako instrumentu, maluje piękny obraz, tak Bóg przez sakramenty przyciąga swój obraz do duszy człowieka. Taki jest wysublimowany efekt sakramentów.

LEKCJA X

OF SAKRAMENTÓW, ROZWAŻANE SINGLY:

CZĘŚĆ I

  1. Który jest pierwszym sakramentem inicjacyjnym?

Jest to sakrament chrztu, znany również jako chrzest wodny, ponieważ zatrudnia on wodę.

  1. W jakim wieku należy przyjąć sakrament chrztu?

Najlepiej, gdy osiągnie się wiek rozumu, ale niemowlęce chrzty, używając prostszej formuły, są dopuszczalne.

  1. Jakie są skutki sakramentu chrztu?

Chrzest wyzwala ciało (SOMA) i duszę (PSYCHE) z panowania Archontów, pod które padli podczas fizycznego narodzenia. (Ten niebezpieczny stan jest nazywany „grzechem pierworodnym” przez kościół egzoteryczny). Chrzest także zmywa rzeczywiste wady, które osoba mogła popełnić przed chrztem. Chrzest także łączy anioła z ochrzczoną duszą i ułatwia wejście i wyjście duszy z ciała. Właśnie ten sakrament pozwala nam wejść do strumienia Gnozy.

  1. Kto może zarządzać chrzest?

Kapłan lub diakon jest zwykle szafarzem chrztu, ale w nagłych wypadkach każdy może i powinien chrzcić.

  1. Co należy zrobić po przyjęciu sakramentu chrztu?

Osoba ochrzczona powinna pilnie uczestniczyć w świętych praktykach, szczególnie w Najświętszej Eucharystii. Taka osoba powinna również kontynuować studiowanie świętej literatury Gnozy.

  1. Czym jest sakrament Chrism lub Bierzmowanie?

Chrism or Bierzmowanie jest sakramentem, przez który Duch Święty przychodzi do nas i wzmacnia nas w naszej determinacji, aby trwać w gnostyckim życiu.

  1. W jakim wieku należy przyjąć sakrament chryzmana lub bierzmowania?

Nie wcześniej niż w okresie dojrzewania.

  1. Kto jest zwykle szafarzem w bierzmowaniu?

To jest biskup.

  1. Co robi biskup, kiedy daje potwierdzenie?

Kładzie dłoń na głowie każdej osoby i namaszcza czoło świętym krzyżmem.

  1. Czym jest święty krzyżmem?

Święty krzyżmo jest mieszanką oliwy z oliwek i balsamu, pobłogosławioną przez biskupa w Wielki Czwartek. W odróżnieniu od elementu chrztu jakim jest woda, krzyżmo jest palne, a zatem symbolizuje ogień Ducha Świętego. Dlatego ten sakrament nazywany jest czasami Chrztem Ognia.

  1. Czym jest Najświętsza Eucharystia?

W sakramencie Najświętszej Eucharystii chleb i wino zamieniają się w ciało i krew Chrystusa, a następnie są przyjmowane do ludzkiego organizmu. Sakrament ten jednoczy nas w szczególny sposób z Chrystusem Zbawicielem i przez Niego z Pełnią (PLEROMA).

  1. Czy to fizyczne ciało i krew Chrystusa uczestniczymy w Najświętszej Eucharystii?

Nie. To Jego duchowe (PNEUMATYCZNE) ciało i krew, które spożywamy pod postacią chleba i wina.

  1. W jaki sposób ciało duchowe (PNEUMATYCZNE) i krew Chrystusa mogą przyjmować wygląd chleba i wina?

Poprzez święte zjawisko transsubstancjacji lub skażenia, które dokonuje Duch Święty.

  1. Kto ustanowił Najświętszą Eucharystię?

Chrystus ustanowił Najświętszą Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy, w noc Wielkiego Czwartku. Kiedy powiedział: „To jest Moje Ciało”, cała substancja chleba zmieniła się w Jego duchowe (PNEUMATYCZNE) ciało, a kiedy powiedział: „To jest Moja Krew”, cała substancja wina została zamieniona w Jego duchową (PNEUMATYCZNA ) krew.

  1. W jaki sposób utrzymuje się Święta Eucharystia Chrystusa?

Chrystus powiedział: „Czyńcie to na moją pamiątkę”, a zatem Jego przedstawiciel, należycie wyświęcony na kapłana, powtarza ofiarę eucharystyczną Chrystusa w kontekście

rytuału Mszy.

  1. Czy Msza jest nazywana Świętą Eucharystią?

Tak, zarówno rytuał Mszy świętej, jak i święta substancja konsekrowanego chleba i wina są zwykle nazywane Świętą Eucharystią.

  1. Co Kościół Gnostycki czasami nazywał Świętą Eucharystią?

Nazywało się to Nieujarzmioną Tajemnicą.

  1. Czy powinniśmy być częstymi uczestnikami Nieposkromionej Tajemnicy Najświętszej Eucharystii?

Tak, aby nie skorzystać z tego wielkiego daru, byłoby pogardą dla słów Chrystusa Zbawiciela (SOTER): „Jeśli nie spożyjecie mojego ciała i jeśli nie pijecie mojej krwi, nie będziecie mieli prawdziwego życia w Tobie”.

  1. Jak przygotować się do przyjęcia Najświętszej Eucharystii?

Modlitwą i szczerą skruchą, która oczyszcza jedną z plam uskoków i niegodności. W przeciwnym razie, według słów św. Pawła, spożywamy i pijemy własny osąd i potępienie.

  1. Czym jest sakrament odkupienia?

Sakrament Odkupienia jest jednym z dwóch większych lub ezoterycznych sakramentów praktykowanych przez gnostyków i wymienionych w Ewangelii Filipa. Został wyparty przez kościół egzoteryczny. Jest to pierwszy z większych lub ezoterycznych sakramentów.

  1. Jakie inne imiona są używane do opisania sakramentu Odkupienia?

APOLYTROSIS, CONSOLAMENTUM, Wyrzeczenie, Chrzest Powietrza.

  1. Jaki jest efekt sakramentu Odkupienia?

Intencją sakramentu Odkupienia jest uwolnienie człowieka od kajdan Demiurgi i Archontów. Tradycyjnie utrzymywane efekty są następujące: (1) Przekazuje wszystkie swoje winy i daje siłę, aby nie popełniać poważnych wykroczeń; (2) W jednej dokonuje doskonałości zmiany dokonanej przez Chrzest Wody; (3) To czyni świątynię Ducha Świętego; (4) Przez swoje działanie stajemy się pełnymi chrześcijanami (PERFECTI); (5) Odnawia związek pomiędzy swoją duszą a Bliźniaczym Aniołem lub Podwójną Podwójną, od której ktoś został rozdzielony podczas zejścia do królestwa Archonicznego;
(6) Wreszcie zapewnia wyzwolenie z cyklu narodzin i śmierci, a tym samym uwalnia jedną z konieczności przyszłych wcieleń na ziemi.

  1. Kto jest uprawniony do sakramentu Odkupienia?

Dorośli powyżej dwudziestego roku życia, którzy zostali ochrzczeni i potwierdzeni oraz którzy są sumiennymi praktykującymi Gnozę. (Jednak ogólnie rzecz biorąc lepiej jest udzielać sakramentu osobom w wieku pośrednim lub w przeszłości). Kandydaci powinni także demonstrować niezmienne przekonanie, że nie chcą być ponownie wcieleni w świat.

  1. Czym jest sakrament Oblubienicy?

Jest to drugi z większych lub ezoterycznych sakramentów i jest ostatecznym i największym z sakramentów inicjacyjnych. Podobnie jak Odkupienie, został również stłumiony przez kościół egzoteryczny.

  1. Z jakich innych imion znany jest sakrament Oblubienicy?

Sala ślubna, Święte Wesele (HIEROS GAMOS) i Tajemnica Syzygijczyków.

  1. Jaki jest efekt sakramentu Oblubienicy-Komnaty?

Uzupełnia wszystkie skutki sakramentu Odkupienia i pieczętuje je na całą wieczność. Szczególnie jednoczy duszę w ostatecznym zjednoczeniu z Bliźniaczym Aniołem lub Podwójnym Dwoistym i podobnie również jednoczy duszę z Bogiem w Pełni (PLEROMA).

  1. Kto jest uprawniony do sakramentu oblubienicy?

Ten, kto otrzymał sakrament odkupienia (CONSOLAMENTUM).

  1. W jaki sposób udziela się sakrament Oblubienicy?

W tym czasie w historii sakrament Oblubienicy nie jest nadawany w ziemskiej formie, ale jest przyjmowany przez duszę w jej własnym królestwie, zwykle po śmierci cielesnej. Nie jest wykluczone, że Komnata Oblubienicy może powrócić w ziemskiej manifestacji, gdy Bóg tak postanowi.

LEKCJA XI

OF SAKRAMENTÓW, ROZWAŻANE SINGLY:

CZĘŚĆ DRUGA

  1. Dlaczego Sakramenty Święceń i Ekstremalne Namaszczenie i Uzdrowienie nazywa się podtrzymywaniem sakramentów?

Ponieważ dzięki święceniom zarządza się łaską w Kościele, podczas gdy Nacja podtrzymuje umierających i chorych.

  1. Czym są święcenia kapłańskie?

Święcenia kapłańskie są sakramentem, poprzez który ludzie otrzymują moc i łaskę, aby wykonywać święte obowiązki duchowieństwa Kościoła.

  1. Jakim innym terminem Kościół Gnostycki czasami odwoływał się do święceń?

Jako Tajemnica Wielkiego Imienia.

  1. Ile jest stopni lub urzędów święceń?

Dziewięć, to znaczy: duchowny, odźwierny, czytelnik, egzorcysta, akolita, subdiakon, diakon, ksiądz i biskup.

  1. Która z klas jest kwalifikowana do sprawowania Najświętszej Eucharystii, a przez to do chleba i wina zmienia się w Ciało i Krew Chrystusa?

Stopnie księdza i biskupa.

  1. Jakie obowiązki ma do wykonania diakon?

Diakon może wykonywać wiele obowiązków, takich jak czytanie Ewangelii, nauczanie i służenie Komunii Świętej zarezerwowanym

sakrament, ale nie może celebrować Świętej Eucharystii.

  1. Jakie są obowiązki niższych klas lub zamówień?

Pomagają biskupowi, kapłanom i diakonom na różne sposoby.

  1. Jakie są skutki sakramentu święceń?

Skutki święceń dla świętych zakonów są następujące: (1) wzrost łaski uświęcającej; (2) dar łaski sakramentalnej, dzięki której jeden z kapłanów otrzymuje boską pomoc w wykonywaniu posługi; (3) niezatarty ślad, który na wieki wywiera wrażenie na duszy; (4) upoważnienie do wykonywania pewnych świętych czynności właściwych dla danego urzędu.

  1. Jakie są niektóre wymagania, aby osoba mogła otrzymać godnie święcenia?

Aby otrzymać godnie święcenia, konieczne jest: (1) aby był dobry w stanie łaski; (2) że ktoś jest poinformowany w Mythos of the Gnosis; (3) że ktoś ma zamiar poświęcić swoje życie świętej posłudze; (4) że ktoś jest zdecydowany nauczać i służyć Gnozie zgodnie z naukami i praktyką Kościoła Gnostycznego; i (5) że powinniśmy mieć wewnętrzne wezwanie od własnego ducha i zewnętrzne wezwanie od swojego biskupa.

  1. Kto udziela sakramentu święceń?

Biskup jako następca apostołów jest tym, który udziela sakramentu święceń kapłańskich.

  1. Czym jest sukcesja apostolska?

Sukcesja apostolska jest mechanizmem, w którym święcenia zakonne ustanowione i zarządzane przez Chrystusa są przekazywane przez Swoich sakramentalnych sług w ciągu wieków. Ewangelia Filipa mówi: „Syn namaścił apostołów i nas namaścili apostołowie”.

  1. Czym jest sakrament ekstremalnego namaszczenia i uzdrawiania?

Ten sakrament to taki, w którym poprzez namaszczenie przez błogosławioną olej pastora i poprzez specjalne modlitwy wzrasta siła duszy i ciała u chorych lub umierających.

  1. Co Sakramentu Ekstremalnego Namaszczenia i Uzdrawiania nazywano czasami również w Kościele Gnostycznym?

Zostało to nazwane Tajemnicą Pneumatycznych Wyciągów.

  1. Jakie są skutki sakramentu Ekstremalnego Namaszczenia i Uzdrowienia?

Skutki są następujące: (1) wzrost łaski uświęcającej; (2) dar pocieszenia i spokoju w chorobie; (3) przygotowanie do wejścia w wyższe światy i (4) uzdrowienie ciała, gdy jest to celowe dla duszy i ducha.

  1. Kto może zarządzać sakramentem Ekstremalnego Namaszczenia i Uzdrowienia?

Tylko ci w większych klasach (diakoni, kapłani i biskupi) mogą udzielać tego sakramentu.

  1. Co to jest usługa publicznego uzdrawiania?

Publiczna usługa uzdrawiania polega na zarządzaniu namaszczeniem i modlitwami osób niekoniecznie zagrożonych śmiercią.

  1. Czy leczenie sakramentalne powinno być stosowane w celu zastąpienia pomocy medycznej?

Nie. Istnieją duchowe środki uzdrawiania, które działają, aby nie zastępować medycyny fizycznej.

  1. Jakie są sakramenty zastępcze lub wtórne?

Są to: Pokuta i małżeństwo.

  1. Dlaczego są nazywane substytucyjnymi?

Ponieważ pokuta przyszła, aby zastąpić Odkupienie i Małżeństwo dla Komnaty Oblubienicy, a także dlatego, że ich formy administracji przeżyły wiele perypetii i były przedmiotem wątpliwości i kłótni.

  1. Czy dwa sakramenty zastępcze zawsze były uważane za prawdziwe sakramenty?

Nie. Ale zawsze istniały formuły rozgrzeszenia (pokuty) i błogosławieństwa małżeńskie dla par.

  1. Dlaczego uważamy je dzisiaj za sakramenty?

Ponieważ wyższe sakramenty ezoteryczne nie są ogólnie dostępne, a te dwa sakramenty symbolicznie przedstawiają je i zapowiadają.

  1. Czym jest sakrament pokuty?

Pokuta (rozgrzeszenie) jest sakramentem, w którym oczyszcza się z wad, które wiążą człowieka ze sferą Archontów. (Jest to popularnie znane jako odpuszczenie grzechów.)

  1. Jaki jest efekt Sakramentu Pokuty?

Jego efektem jest doświadczenie boskiego przebaczenia.

  1. Co należy czynić, aby w pełni i godnie przyjąć ten sakrament?

Należy: (1) zbadać własne sumienie; (2) być skruszonym (przepraszam) za swoje czyny; (3) mają zdecydowany cel, aby ponownie nie popełnić przestępstwa. (Spowiedź werbalna nie jest konieczna, choć czasami jest pożądana.)

  1. Co gnostyk uważa za przestępstwo (grzech)?

Gnostycy zajmują się głównie obrazą najwyższego przykazania danego nam przez samego Chrystusa, mianowicie miłością Boga do całości naszego bytu i miłowania bliźniego jak siebie samego. To jest przykazanie, które zastąpiło wszystkie inne, dlatego obrażanie się przeciw niemu jest jedynym prawdziwym grzechem.

  1. Co to jest wina?

Wina jest stanem umysłu nieprzebaczonego. Gnostyccy chrześcijanie nie potrzebują poczucia winy, tylko skruchy, dzięki której zyskują przebaczenie.

  1. Jaki jest zewnętrzny znak Boskiego przebaczenia?

Jest to sakrament pokuty, a dokładniej rozgrzeszenie.

  1. Czym jest sakrament małżeństwa?

Małżeństwo jest sakramentem, w którym dwie osoby wchodzą w stan małżeństwa i tym samym zapowiadają pod ziemskim pozorem tajemnicę Oblubienicy.

  1. Jakie są skutki sakramentu małżeństwa?

Skutki tego sakramentu są obecnością łaski uświęcającej i boskiej pomocy dla stanu małżeńskiego.

  1. Kto zarządza sakramentem małżeństwa?

Dwaj partnerzy małżeńscy udzielają sobie nawzajem sakramentu, a kapłan działa jako solenizant.

ZAŁĄCZNIK A

MODLITWA

a.) Czym jest modlitwa?

Modlitwa jest podnoszeniem naszych umysłów i serc do Boga.

b.) Ile jest tam form modlitwy?

Istnieją dwie formy modlitwy: modlitwa głosowa i modlitwa myślna.

c.) Ile jest kategorii modlitw?

Istnieją trzy główne rodzaje modlitwy: (1) modlitwy o prośbę i wstawiennictwo; (2) modlitwy adoracji i uwielbienia; (3) modlitwy kontemplacji. Dwie pierwsze są wokalne, druga mentalna. Modlitwy wstawiennicze są adresowane do istot Aaronowych, świętych i aniołów; wszystkie inne modlitwy są skierowane do Boga.

d.) O czym powinniśmy pamiętać podczas składania modlitw petycji?

Musimy pamiętać, że tylko Bóg wie, co jest naprawdę przydatne dla dobra naszych duchów i dlatego nasze prośby są zależne od woli i mądrości Boga. (Bądź świadkiem modlitwy Jezusa w ogrodzie: „jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie”).

e.) Czym jest modlitwa myślna?

Mentalna modlitwa jest modlitwą, w której wewnętrznie jednoczymy nasze serca z Bogiem. Czasami nazywa się to medytacją.

f.) Czy konieczna jest modlitwa głosowa i myślowa?

Obaj są niezbędnymi pośrednikami łaski i Gnozy.

ZAŁĄCZNIK B

GNOSTIC NA ŚWIECIE

g.) Czy gnostycy dążą do poprawy świata?

Tak, ulepszając się poprzez Gnozę.

h.) Dlaczego tak jest?

Świat jest w dużej części domeną Archontów. Jako takie nie jest to możliwe do udowodnienia. Nadal można ją nieco poprawić, a jej wrodzony brak zmniejsza się za każdym razem, gdy ludzki duch osiąga uwolnienie Gnozy.

i.) Czy gnostycy są skłonni do jakiegokolwiek konkretnego systemu rządów światowych?

Indywidualni gnostycy mogą wspierać każdą doczesną sprawę lub żadną. Gnostycki światopogląd radzi jednak zachować ostrożność w odniesieniu do wszystkich tego typu zachowań.

j.) Czy świat gnostycki widzi w mocy lub buntuje się przeciwko światowym „zakładom”?

Nie robi tego, ponieważ jego postawa jest dobrze opisana w jednym z jego pism świętych: „Nie pokładajcie ufności w potentatach, władcach i buntownikach tego świata, ponieważ ich władza przemija i kończy się, a ich dzieła są tak samo. nic.”

k.) Jaki jest główny wymóg gnostyka w społeczeństwie doczesnym?

Głównym wymogiem gnostyka w światowym społeczeństwie jest optymalny stopień swobody, ponieważ bez wolności pogoń za Gnozą staje się bardzo trudna. Ponieważ wolność gnostyków nie może być oddzielona od swobód wszystkich innych, tym bardziej wolni są wszyscy ludzie, tym lepiej dla Gnozy i dla gnostyków.

 

Reklamy