Wpis Nr. 52 – Jazydyzm Opis Opinia Porównanie Teksty

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jezydyzm

Jezydyzm[1], in. jazydyzm[2][a] (kurd. Êzidîtî lub Êzidî, od pers. yazdan ‘bóg[4]) – synkretyczna religia utworzona w XII w. przez szejcha Adiego, wyznawana głównie przez Kurdów mieszkających na pograniczu Iraku (okolice Mosulu są ich największym skupiskiem), Iranu, Turcji, Syrii, Armenii, Gruzji oraz na emigracji (głównie w Niemczech). Według części religioznawców powstała ona z nałożenia się powierzchownego szyizmu na zaratusztrianizm. Jezydyzm łączy elementy islamuchrześcijaństwa nestoriańskiego[4], pierwotnych wierzeń indoirańskich, kurdyjskich oraz judaistycznych.

Twórcą jezydyzmu był szajch Adi ibn Mustafa z dynastii Umajjadów, a jej nazwa pochodzi od jednego z pierwszych przedstawicieli dynastii – Jazyda ibn Muawiji[5]

Nazwa „jezydyzm” pochodzi prawdopodobnie od perskiego słowa ized, które oznacza anioła lub bóstwo. Nazwa „jezyd” oznacza czciciela Boga. Jezydzi nazywają siebie także Daasin (lm. Dawaaseen) od nestoriańskiej diecezji, jako że wielu z nich wyznawało w przeszłości nestorianizm. Jezydzi wierzą w istotę boską o imieniu Shaytan[6], Xweda, Izad, Yazdan lub Khoda, która wykazuje podobieństwo do zaratusztrianistycznego Ormuzda[7]. Według tych wierzeń Bóg stworzył świat, ale jego dalsze losy powierzył siedmiu aniołom[8].

Anioły miały za zadanie dokończyć tworzenie świata, jednak popełnione przez nie błędy skutkowały powstaniem zła[7]. Anioł Melek Taus (anioł paw) zbuntował się przeciw woli Boga, ponieważ nie chciał pokłonić się przed człowiekiem i służyć mu[9]. Za swe czyny został strącony do piekła, ale żałował za swoje grzechy i swymi łzami ugasił ogień piekielny, w wyniku czego piekło przestało istnieć[8]. Bóg wybaczył mu winy i powierzył władzę nad światem, w związku z czym wyznawcy jezydyzmu modlą się do niego, a nie do Boga.

Uważają, że Bóg nie interesuje się światem ani nie zajmuje się nim osobiście[4]oraz że jest zbyt doskonały, by ludzie mogli modlić się bezpośrednio do niego[6]. Bóg potrzebuje jednak pomocy ludzi w walce ze złem, po zakończeniu której los świata zostanie ostatecznie ukształtowany. Z tego powodu jezydzi dążą do doskonałości, wyrzekając się przemocy[7].

Świątynia w Lalisz jest co roku wynajmowana innej rodzinie, która odpowiada przez ten czas za jej utrzymanie w dobrym stanie, a w zamian wszelkie nadwyżki od datków pielgrzymów stają się jej zyskiem[10].

Jezydzi wierzą, że wywodzą się od najstarszego potomka Adama, a cała reszta ludzkości od jego młodszych potomków. Z tego powodu jezydzi uważają, że są narodem wybranym przez Boga[8]. Wyznawcy jezydyzmu praktykują modlitwę pięć razy dziennie[6] z twarzą skierowaną w stronę słońca, oddawanie czci świętym drzewom, składanie byków w ofierzeobrzezanie, chrzest[8], wypowiadanie szahady do ucha niemowlętom[potrzebny przypis], wędrówkę duszy (reinkarnację) do kolejnych cielesnych postaci oraz w to, że dzięki ciągłemu odradzaniu możliwe jest stopniowe oczyszczanie, przez co piekło jest zbędne[6].

Wiernym zakazane jest jedzenie niektórych potraw (sałaty, dyni, mięsa gazeli) i noszenie ubrań w kolorze granatowym, a kobietom dodatkowo ścinanie włosów[8].

Zakaz jedzenia sałaty wynika prawdopodobnie z podobieństwa jej nazwy do imienia jednego z aniołów[10]. Uznają Abrahama i Mahometa za proroków, natomiast Jezusa za anioła pod postacią człowieka[11]. W dniach od 15 do 20 września odbywają coroczną pielgrzymkę do grobowca szejcha Adiego w Lalisz, gdzie odbywają rytualne ablucje w rzece. Czcią otaczają Biblię i Koran[6], a także planety, w tym Ziemię, którą szanują do tego stopnia, że surowo zakazują plucia, aby jej nie zbezcześcić.

System kastowy[edytuj | edytuj kod]

Społeczeństwo jezydzkie dzieli się na trzy kasty:

  • szejchów
  • pirsów (kapłanów)[6]
  • mridów.

System kastowy nie pokrywa się w jezydyzmie z podziałem ról społeczno-ekonomicznych; z przynależności do określonej kasty wynika obowiązek odprawiania odmiennych rytuałów religijnych[8].

Każda rodzina jest przypisana do określonej kasty. Wszystkie rodziny mrid mają przypisane również po jednej rodzinie z kasty szejchów oraz pirsów. Każda rodzina pirs ma przypisaną odpowiednio rodzinę szejch oraz kilka rodzin mrid. Każda z kast dzieli się na podkasty.

Jezydzi mogą żenić się tylko z członkiniami własnej kasty, a jezydki wychodzić za mąż tylko za członków własnej kasty. Ponadto zakazane jest zawieranie małżeństw w miesiącu nisan (kwietniu)[8], będącym dla jezydów pierwszym miesiącem roku, podczas którego obchodzone jest święto Czerwonej Środy i Nowego Roku[12].

Karą za złamanie tej zasady jest wykluczenie ze społeczności; zdarza się także zabicie apostaty[10]. Jezydyzm co do zasady nie dopuszcza wielożeństwa, jednak wyjątkiem są przedstawiciele kasty szejchów[5].

Liczebność[edytuj | edytuj kod]

Jezydzi, podobnie jak alawici, niechętnie mówią o swoich wierzeniach i wciąż wiadomo o nich niewiele. Obecnie na świecie żyje od 300 do 600 tysięcy wyznawców – ich liczba jest trudna do oszacowania ze względu na brak statystyk (dane z 2008, dotyczące niektórych diaspor mówiły o 20 tys. w Niemczech, 10 tys. w pozostałych krajach Europy i Stanach Zjednoczonych, 50 tys. w Gruzji i Armenii – zwłaszcza dwie pierwsze liczby są zapewne znacznie większe)[13], a według własnych danych ponad trzy miliony, z czego 2 400 000 w Iraku, Iranie, Syrii i na Zakaukaziu, a ponad milion na emigracji[7]. W Niemczech żyje 100 000 jezydów, największa wspólnota znajduje się w Celle[14]. Rozbieżność może wynikać ze stosowania przez wiernych szyickiej zasady takijja, która pozwala ukrywać wiarę w obawie przed prześladowaniami[5].

Jezydzi zwykle uważają się za naród odrębny od Kurdów. W byłych republikach sowieckich (np. w Gruzji czy w Armenii)[15] jezydyzm pełni jednak funkcję wyróżnika mniejszości narodowej[16]. Jezydzi posługują się tam językami lokalnymi, lecz zachowali też znajomość dialektu kurmandżi języka kurdyjskiego zaliczanym do grupy północno-zachodnich języków irańskich.

Krytyka i prześladowania[edytuj | edytuj kod]

Wrogowie jezydyzmu uważają czczonego przez jezydów Malak-Tausa za diabła, ponieważ jedno z jego imion (Shaytan) jest podobne do arabskiego słowa „szaitan”, oznaczającego diabła[17][6]. Grobowce jezydzkich przywódców często nazywane są przez muzułmanów Beit Shaytan, czyli „Dom Szatana”[10]. Religioznawcy i jezydyści twierdzą jednak, że kult Malak-Tausa nie posiada cech kultu diabła, rozumianego na sposób judeo-chrześcijańsko-islamski.

Według wyliczeń samych wyznawców jezydyzmu, społeczność była wielokrotnie prześladowana, a dotknęły ją do 2013 roku 72 masakry[8]. Eksterminację jezydów potwierdzają specjaliści od spraw bliskowschodnich[18].

 Osobny artykuł: Zamach w Al-Kahtanijji (2007).

15 sierpnia 2007 w irackiej miejscowości Al-Kahtanijja, zamieszkanej przez wyznawców jezydyzmu, miały miejsce cztery samobójcze ataki terrorystyczne. Zginęło niemal 800 mieszkańców, a ponad 1500 zostało rannych. Był to najbardziej krwawy zamach terrorystyczny podczas interwencji państw zachodnich w Iraku, a także zamach z największą liczbą ofiar po atakach z 11 września 2001 na World Trade Center[19].

Po zajęciu Sindżaru 3 sierpnia 2014 roku sunniccy ekstremiści z Państwa Islamskiego zamordowali ponad 500 jezydów poprzez ścięcie, spalenie lub rozstrzelenie[20] i pod groźbą śmierci zażądali od pozostałych jezydów przejścia na islam. W efekcie ludność jezydzka uciekła w góry. Po kilku dniach lotnictwo USA zrzuciło w górach zasobniki z pomocą humanitarną, a 10 sierpnia siły kurdyjskie utworzyły pod osłoną zachodniego lotnictwa korytarz, którym 20 000 uchodźców przeprowadzono na kurdyjskie tereny w Syrii i Iraku[8].

Polskie przekłady świętych ksiąg jezydów[edytuj | edytuj kod]

Jezydyzm w literaturze[edytuj | edytuj kod]

  • Jezydzi są przedstawieni jako „wyznawcy kultu Szatana” w opowiadaniu Howarda Phillipsa Lovecrafta Koszmar w Red Hook.
  • Motyw jezydów jako „wyznawców szatana” (Malak-Tausa) występuje także w opowiadaniu Roberta E. Howarda Nie kop mi grobu.
  • O jezydach wspomina Gurdżijew w książce Spotkania z niezwykłymi ludźmi.
  • Biblii Szatana Antona Szandora LaVeya są przedstawieni jako sekta wyznawców Diabła, którzy przed śmiercią przyjmują Ostatnie namaszczenie, aby Bóg wybaczył im życie w grzechu.

 

Kitêba Cilwe

Księga Objawienia

Rozdział I 

Byłem, jestem teraz i nie mam końca. Sprawuję władzę nad wszystkimi stworzeniami i nad sprawami wszystkich, którzy są pod ochroną mojego wizerunku. Jestem zawsze obecny, aby pomóc wszystkim, którzy mi ufają i wzywają mnie w potrzebie. Nie ma we wszechświecie miejsca, które nie zna mojej obecności. Biorę udział we wszystkich sprawach, które nie znają zła, ponieważ ich natura nie jest taka, jaką akceptują. Każdy wiek ma własnego kierownika, który kieruje sprawami według moich dekretów. Urząd ten jest zmienny z pokolenia na pokolenie, że władca tego świata i jego wodzowie mogą wykonywać obowiązki swoich biur, każdy w swojej własnej kolejności. Pozwalam wszystkim na podążanie za dyktatami jego własnej natury, ale ten, kto mi się sprzeciwia, bardzo tego żałuje. Żaden bóg nie ma prawa ingerować w moje sprawy, i uczyniłem z tego imperatywną zasadę, że każdy powinien powstrzymać się od czczenia wszystkich bogów. Wszystkie księgi tych, którzy są bez nich, są przez nich zmieniane; i oni odmówili od nich, chociaż zostali napisani przez proroków i apostołów. O tym, że istnieją interpolacje, świadczy fakt, że każda sekta stara się udowodnić, że inni są w błędzie i niszczyć ich książki. Dla mnie prawda i fałsz są znane. Kiedy przychodzi pokusa, daję przymierze moje temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. Wszystkie księgi tych, którzy są bez nich, są przez nich zmieniane; i oni odmówili od nich, chociaż zostali napisani przez proroków i apostołów. O tym, że istnieją interpolacje, świadczy fakt, że każda sekta stara się udowodnić, że inni są w błędzie i niszczyć ich książki. Dla mnie prawda i fałsz są znane. Kiedy przychodzi pokusa, daję przymierze moje temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. Wszystkie księgi tych, którzy są bez nich, są przez nich zmieniane; i oni odmówili od nich, chociaż zostali napisani przez proroków i apostołów. O tym, że istnieją interpolacje, świadczy fakt, że każda sekta stara się udowodnić, że inni są w błędzie i niszczyć ich książki. Dla mnie prawda i fałsz są znane. Kiedy przychodzi pokusa, daję przymierze moje temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. chociaż zostały napisane przez proroków i apostołów. O tym, że istnieją interpolacje, świadczy fakt, że każda sekta stara się udowodnić, że inni są w błędzie i niszczyć ich książki. Dla mnie prawda i fałsz są znane. Kiedy przychodzi pokusa, daję przymierze moje temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. chociaż zostały napisane przez proroków i apostołów. O tym, że istnieją interpolacje, świadczy fakt, że każda sekta stara się udowodnić, że inni są w błędzie i niszczyć ich książki. Dla mnie prawda i fałsz są znane. Kiedy przychodzi pokusa, daję przymierze moje temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. Daję moje przymierze temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć. Daję moje przymierze temu, kto mi ufa. Ponadto udzielam porad wykwalifikowanym reżyserom, ponieważ wyznaczyłem ich na okresy, które są mi znane. Pamiętam o niezbędnych sprawach i wykonuję je we właściwym czasie. Uczę i kieruję tymi, którzy przestrzegają moich instrukcji. Jeśli ktoś będzie Mi posłuszny i zgodny z moimi przykazaniami, będzie miał radość, rozkosz i dobroć.

Rozdział II 

Przekazuję potomkom Adama i nagradzać ich różnymi nagrodami, które tylko ja znam. Co więcej, władza i panowanie nad wszystkim, co na ziemi, zarówno to, co jest ponad, jak i to, co jest poniżej, jest w moich rękach. Nie pozwalam na przyjazne skojarzenia z innymi ludźmi, ani też nie pozbawiam ich, które są moje i że są mi posłuszne dla wszystkiego, co jest dla nich dobre. Sprawuję swoje sprawy w rękach tych, których próbowałem i które są zgodne z moimi pragnieniami. Występuję w sposób obyczajowy wobec tych, którzy są wierni i pod moją komendą. Daję i zabieram; Wzbogacam i zubożam; Sprawiam zarówno szczęście, jak i nędzę. Robię to wszystko zgodnie z charakterystyką każdej epoki. I nikt nie ma prawa ingerować w moje zarządzanie sprawami. Ci, którzy mi się sprzeciwiają, cierpię z powodu choroby; ale moje własne nie umrą jak synowie Adama, którzy są bez. Nikt nie będzie żył na tym świecie dłużej niż czas wyznaczony przeze mnie; a jeśli tego zapragnę, wysyłam osobę po raz drugi lub trzeci do tego świata lub do jakiegoś innego przez transmigrację dusz.

Rozdział III 

Prowadzę do prostej ścieżki bez ujawnionej książki; Kieruję moje ukochane i wybrane przez was niewidzialnymi środkami. Wszystkie moje nauki można łatwo zastosować do wszystkich czasów i warunków. W innym świecie karam wszystkich, którzy postępują wbrew mojej woli. Teraz synowie Adama nie znają stanu rzeczy, które mają nadejść. Z tego powodu popadają w wiele błędów. Zwierzęta ziemi, ptaki niebieskie i ryby morskie znajdują się pod kontrolą moich rąk. Wszystkie skarby i ukryte rzeczy są mi znane; a gdy chcę, biorę je od jednego i obdarza drugim. Ujawniam moje cuda tym, którzy ich szukają, aw odpowiednim czasie moje cuda dla tych, którzy je ode mnie otrzymają. Ale ci, którzy są bezużyteczni, są moimi przeciwnikami, więc przeciwstawiają się mnie. Nie wiedzą również, że taki kurs jest sprzeczny z ich własnymi interesami, z powodu siły, bogactwa, i bogactwa są w mojej ręce, a ja obdarzam ich każdym godnym potomkiem Adama. W ten sposób rząd światów, przejście pokoleń i zmiany ich dyrektorów są przeze mnie zdeterminowane od samego początku.

Rozdział IV 

Nie oddam swoich praw innym bogom. Pozwoliłem na stworzenie czterech substancji, cztery razy i cztery razy; ponieważ są one niezbędne dla stworzeń. Księgi Żydów, chrześcijan i muzułmanów, jak i tych, którzy są bez, akceptują w pewnym sensie, o ile zgadzają się z moimi statutami i są z nimi zgodne. Cokolwiek jest sprzeczne z tymi, które zmienili; nie akceptuj tego. Trzy rzeczy są przeciwko mnie, a ja nienawidzę trzech rzeczy. Ale ci, którzy zachowują moje tajemnice, otrzymają wypełnienie moich obietnic. Ci, którzy cierpią dla Mnie, z pewnością wynagrodzę na jednym ze światów. Moim pragnieniem jest, aby wszyscy moi naśladowcy zjednoczyli się w jedności, aby ci, którzy nie istnieją, zwyciężyli przeciwko nim. A zatem wszyscy, którzy postępowali zgodnie z moimi przykazaniami i naukami, odrzucają wszystkie nauki i słowa takich, jakie są bez. Nie nauczałem tych nauk, ani też nie wychodzą ode mnie. Nie wspominajcie o moim imieniu ani moich cechach, abyście nie żałowali; bo nie wiecie, co mogą zrobić ci, którzy są bez tego.

Rozdział V 

O wy, którzy uwierzyli we Mnie, szanujcie mój symbol i mój obraz, ponieważ przypominają wam o mnie. Przestrzegaj moich praw i ustaw. Bądźcie posłuszni moim sługom i słuchajcie wszystkiego, co mogą wam narzucać z ukrytych rzeczy. Przyjmij, że to jest podyktowane, i nie noście tego przed tymi, którzy są bez Żydów, chrześcijan, muzułmanów i innych; bo nie znają natury mojej nauki. Nie dawajcie im swoich książek, aby ich nie zmieniły bez waszej wiedzy. Ucz się na pamięć większej części, aby ich nie zmienić.

 


Mishefa Reş

Czarna Księga 

Na początku Bóg stworzył Białą Perłę ze swojej najcenniejszej istoty. Stworzył także ptaka o imieniu Angar. Umieścił Białą Perłę na grzbiecie ptaka i mieszkał na niej przez czterdzieści tysięcy lat. Pierwszego dnia, w niedzielę, Bóg stworzył Melka Anzazîla, a on jest Ṭâ’ûs-Melek, naczelnikiem wszystkich. W poniedziałek stworzył Melka Dardâela, a on jest Szeiḫ Asan. We wtorek stworzył Melka Israfela, a on jest Šeiḫ Šams (ad-Dîn). W środę stworzył Melka Miḫâela, a on jest Szeiḫ Abû Bakr . W czwartek stworzył Melek Azrâel, a on jest Sajad-ad-Dîn. W piątek stworzył Melka Šemnâela, a on jest Naṣir-ad-Dîn. W sobotę stworzył Melek Nurâel, a on jest Yadin (Faḫr-ad-Dîn). I uczynił Mekka Ṭâ’ûs rządzącego wszystkim. [1]

Po tym Bóg stworzył formę siedmiu niebios, ziemi, słońca i księżyca. Ale Faḫr-ad-Dîn stworzył człowieka i zwierzęta, ptaki i zwierzęta. Włożył je wszystkie do kieszeni ubrań i wyszedł z Perły w towarzystwie Aniołów. Potem krzyknął na Perłę głośno. Następnie Biała Perła rozpadła się na cztery części, a z jej wnętrza wyszła woda, która stała się oceanem. Świat był okrągły i nie był podzielony. Potem stworzył Gabriela i obraz ptaka. Wysłał Gabriela, aby ustawić cztery rogi. Zrobił też naczynie i zstąpił w nim przez trzydzieści tysięcy lat. Potem przyszedł i zamieszkał na Górze Lališ. Potem krzyknął na świat, morze się zestaliło i pojawiła się ziemia, ale zaczęło się trząść. W tym czasie polecił Gabrielowi przynieść dwa kawałki Białej Perły; jeden umieścił pod ziemią, drugi pozostał przy bramie niebieskiej. Następnie umieścił w nich słońce i księżyc; iz rozproszonych kawałków Białej Perły stworzył gwiazdy, które powiesił w niebie jako ozdoby. Stworzył także drzewa owocowe i rośliny oraz góry na ozdoby do ziemi. Stworzył tron ​​na dywanie.[2] Wtedy Wielki Bóg powiedział: „O, Aniołowie, stworzę Adama i Ewę, az esencji Adama przejdzie Szehar bern, a jego osobna społeczność pojawi się na ziemi, Azazîl, czyli Melek Ṭâ’ûs, która jest sektą jazydów, a następnie wysłał Szeiḫ ‚Adî bn Musâfir z ziemi Syryjskiej, a on przyszedł (i mieszkał na Górze) Lališ. Wtedy Pan zstąpił na Czarną Górę. stworzył trzydzieści tysięcy Meleków i podzielił ich na trzy dywizje, którzy czcili go przez czterdzieści tysięcy lat, kiedy wydał ich Melekowi, który wraz z nimi przybył do nieba, w tym czasie Pan zstąpił do Ziemi Świętej (al. -ud) i nakazał Gabrielowi, aby przyniósł ziemię od czterech przybyszów świata, ziemi, powietrza, ognia i wody, stworzył ją i umieścił w niej ducha swojej własnej mocy i nazwał ją Adam .

Następnie polecił Gabrielowi, by eskortował Adama do raju i powiedział mu, że może jeść ze wszystkich drzew, ale nie z pszenicy. [3]Tu Adam pozostał przez sto lat. Następnie Melek Ṭâ’ûs zapytał Boga, jak Adam może się rozmnażać i mieć potomków, jeśli nie wolno mu jeść zboża. Bóg odpowiedział: „Włożyłem całą sprawę w twoje ręce”. Po czym Melek Ṭâ’ûs odwiedził Adama i powiedział: „Czy jadłeś z ziarna?” Odpowiedział: „Nie, Bóg mi zabronił”. Melek Ṭâ’ûs odpowiedział i rzekł: „Jedzcie z ziarna, a wszystko pójdzie lepiej z tobą”. Potem Adam zjadł ziarno i natychmiast jego brzuch był napompowany. Ale Melek Ṭâ’ûs wypędził go z ogrodu i zostawiając go, wstąpił do nieba. Teraz Adam był zmartwiony, ponieważ jego brzuch był napompowany, bo nie miał wyjścia. Dlatego też Bóg posłał do niego ptaka, który dziobał jego odbyt i robił wylot, a Adam poczuł ulgę.

Teraz Gabriel był od Adama od stu lat. I Adam był smutny i płakał. Następnie Bóg nakazał Gabrielowi stworzyć Ewę spod lewego ramienia Adama. Teraz, po stworzeniu Ewy i wszystkich zwierząt, Adam i Ewa kłócili się o to, czy ludzkość powinna pochodzić od niego lub jej, ponieważ każdy chciał być jedynym spławikiem rasy. Ta kłótnia wynika z ich obserwacji faktu, że wśród zwierząt zarówno samce, jak i samice były czynnikami w produkcji odpowiednich gatunków. Po długiej dyskusji Adam i Ewa zgodzili się na to: każdy powinien wrzucić swoje nasiono do słoika, zamknąć go i zapieczętować swoją własną pieczęcią, i czekać przez dziewięć miesięcy. Kiedy otworzyli słoiki po zakończeniu tego okresu, znaleźli w sadzie Adama dwoje dzieci, mężczyznę i kobietę. Teraz z tych dwóch naszych sekt, jazydów, pochodzą. W słoju Ewy znaleziono tylko zepsute robaki, które wydzielają paskudny zapach. I Bóg sprawił, że sutki wyrosły dla Adama, aby mógł karmić dzieci, które wyszły z jego słoika. To jest powód, dla którego człowiek ma sutki.

Po tym Adam poznał Ewę i urodziła dwoje dzieci, mężczyznę i kobietę; i od nich pochodzą Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie i inne narody i sekty. Ale nasi pierwsi ojcowie to Szeth , Noe i Enosz , sprawiedliwi, którzy byli potomkami Adama.

Kiedy mężczyzna i jego żona doszli do kłopotów, wynikało to z odmowy ze strony kobiety, że mężczyzna był jej mężem. Mężczyzna utrzymywał, że jest jego żoną. Kłopot między nimi został jednak rozwiązany przez jednego z prawych ludzi z naszej sekty, który orzekł, że na każdym weselu bęben i fajka powinny być odtwarzane jako świadectwo faktu, że taki mężczyzna i taka kobieta byli żonaty legalnie.

Następnie Melek Ṭâ’ûs zstąpił na ziemię dla naszej sekty (tj. Jazydów), stworzonych i wyznaczył nam królów, oprócz królów starożytnej Asyrii, Nisrocha, który jest Našir-ad-Dîn; Kamush, który jest Melek Fahr-ad-Dîn, i Artâmîs, który jest Melek Šams- (ad-) Dîn. Po tym mieliśmy dwóch króli, Šabur (Sapor) First (224-272 AD) i Second (309-379), którzy panowali sto pięćdziesiąt lat; a nasze amirs aż do dnia dzisiejszego zostały potomkami ich nasienia. Ale nienawidziliśmy czterech królów.

Zanim Chrystus przyszedł na ten świat, naszą religią było pogaństwo. Król Achab pochodził z nas. A boga Achaba nazywano Belzebubem. Obecnie nazywamy go Pir Bub. Mieliśmy króla w Babilonie, który nazywał się Basztasar; inny w Persji, którego imię to Aḥšuraš; i jeszcze jeden w Konstantynopolu, który nazywał się Agriḳlus. Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie, a nawet Persowie, walczyli z nami; ale nie zawiedli nas, albowiem mocą Pana zwyciężyliśmy przeciwko nim. Uczy nas pierwszej i ostatniej nauki. I jedną z jego nauk jest:

Zanim istniało niebo i ziemia, Bóg był nad morzem, jak to wcześniej napisaliśmy. Zrobił sobie naczynie i podróżował w nim w kunsiniyat [4] mórz, bawiąc się w sobie. Następnie stworzył Białą Perłę i rządził nią przez czterdzieści lat. Potem, rozgniewany na Perłę, kopnął go; i to było wielkie zaskoczenie zobaczyć góry powstałe z jego krzyku; wzgórza z cudów; niebiosa z dymu. Wtedy Bóg wstąpił do nieba, utrwalił go, ustanowił go bez filarów. Potem splunął na ziemię i biorąc pióro w dłoń, zaczął pisać narrację całego stworzenia.

Na początku stworzył sześciu bogów z siebie i ze swojego światła, a ich stworzenie było jak zapalanie światła z innego światła. A Bóg powiedział: „Teraz stworzyłem niebiosa, niech ktoś z was wstanie i stworzył coś w nim”. Następnie drugi bóg wstąpił i stworzył słońce; trzeci, księżyc; czwarty, sklepienie nieba; piąta, dalsza (tj. gwiazda poranna); szósty, raj; siódmy, do diabła. Powiedzieliśmy wam już, że po tym stworzyli Adama i Ewę.

I wiedzcie, że oprócz potopu Noego nastąpiła kolejna powódź na tym świecie. Teraz nasza sekta, jazydzi, pochodzi od Na’umi, honorowej osoby, króla pokoju. Nazywamy go Melek Miran. Inne sekty pochodzą od Ham, który pogardzał swoim ojcem. Statek odpoczywał w wiosce o nazwie „Ain Sifni” [5] odległej od Mosulu o pięć parasangów. Przyczyną pierwszej powodzi było szyderstwo tych, którzy nie żyli, żydzi, chrześcijanie, muzułmanie i inni wywodzący się od Adama i Ewy. My natomiast wywodzimy się od Adama, jak już wskazano: ta druga powódź dotknęła naszą sektę, jazydów. Kiedy woda wznosiła się i statek unosił się, wznosił się ponad Mount Sinjar [6].gdzie osiadł na mieliźnie i został przebity skałą. Wąż skręcił się jak ciasto i zatrzymał dziurę. Potem statek ruszył dalej i odpoczął na Górze Judy.

Teraz gatunek węża powiększył się i zaczął gryźć człowieka i zwierzę. W końcu został złapany i spalony, az jego popiołów powstały pchły. Od czasu potopu do chwili obecnej wynosi siedem tysięcy lat. W każdym tysiącleciu jeden z siedmiu bogów zstępuje, by ustanowić zasady, ustawy i prawa, po czym powraca do swojej siedziby. Będąc na dole, przebywa z nami, ponieważ mamy wszelkiego rodzaju święte miejsca. Ostatnim razem bóg mieszkał wśród nas dłużej niż jakikolwiek inny bogowie, którzy przyszli przed nim. Potwierdził świętych. Mówił w języku kurdyjskim. Oświecił także Mahometaproroka Ismaelitów, który miał sługę imieniem Mu’wiwiya. Gdy Bóg zobaczył, że Mahomet nie był w pozycji pionowej przed nim, bolał go ból głowy. Prorok poprosił swego sługę, by ogolił sobie głowę, ponieważ Mu’wiwiya umiał się golić. Ograbił swego pana w pośpiechu i z pewną trudnością. W rezultacie przeciął głowę i spowodował krwawienie. Obawiając się, że krew spadnie na ziemię, Mu’wiwiya polizał ją językiem. Po czym Mohammed zapytał: „Co robisz, Mu’âwiya?” Odpowiedział: „Polizałem twoją krew językiem, bałem się bowiem, że spadnie na ziemię”. Wtedy Mohammed rzekł do niego: „Zgrzeszyłeś, O Mu’wiwiya, narysujesz po sobie naród, przeciwstawisz się mojej sekty”. Mu’wiwija odpowiedział i rzekł: „Wtedy nie wejdę na świat, nie wyjdę za mąż!”

Stało się tak, że po pewnym czasie Bóg posłał skorpiony na Mu’wiwii, która go ugryzła, powodując, że jego twarz wybuchła trucizną. Lekarze nalegali, by się ożenił, żeby nie umarł. Słysząc to, zgodził się. Przynieśli mu starą kobietę, osiemdziesiąt lat. aby żadne dziecko się nie narodziło. Mu’wiwiya znał swoją żonę, a rano ukazała się kobieta w wieku dwudziestu pięciu lat, dzięki mocy wielkiego Boga. A ona poczęła i urodziła naszego boga Jezyda. Ale zagraniczne sekty, nieświadome tego faktu, mówią, że nasz Bóg przyszedł z nieba, wzgardzony i wypędzony przez wielkiego Boga. Z tego powodu bluźnią mu. W tym oni popełnili błąd. Ale my, sekt jazydów, nie wierzymy w to, ponieważ wiemy, że jest on jednym z wyżej wymienionych siedmiu bogów. Znamy formę jego osoby i jego wizerunek. Jest to forma koguta, który posiadamy. Nikt z nas nie może wypowiedzieć swojego imienia ani niczego, co by go przypominało, na przykład šeitân (szatan), ḳaitân (sznur), šar (zło), šat (rzeka) i tym podobne. Nie wymawiamy też mal’ûn (przeklęty), ani la’anat (klątwa), ani na’al[7] (podkowa) lub jakiekolwiek słowo, które ma podobny dźwięk. Wszystkie są nam zakazane z szacunku dla niego. Tak więc ḫass (sałata) jest wykluczona. Nie jemy. ponieważ brzmi jak imię naszej prorokini Ḫassiah. Ryba jest zabroniona, na cześć proroka Jonasza. Podobnie jelenie, dla jelenia są owcami jednego z naszych proroków. Paw dla naszych Ṭâ’ûs jest zabroniony naszym Szeiḫ i jego uczniom. Squash również jest wykluczony. Zabrania się przepuszczania wody podczas stania, ubierania się podczas siadania, chodzenia do toalety lub kąpieli według zwyczaju ludu. [8]Ktokolwiek robi wbrew temu, jest niewiernym. Teraz inne sekty, Żydzi, chrześcijanie, muzułmanie i inni, nie wiedzą o tym, ponieważ nie lubią Melka Ṭâ’ûs. Dlatego nie uczy ich ani nie odwiedza ich. On jednak zamieszkał wśród nas; przekazał nam doktryny, zasady i tradycje, z których wszystkie stały się dziedzictwem, przekazywane z ojca na syna. Po tym Melek Ṭâ’ûs powrócił do nieba.

Jeden z siedmiu bogów stworzył sanjarzy [9] (standardy) i dał je Salomonowi mądremu . Po jego śmierci nasi królowie przyjęli. A kiedy nasz bóg, barbarzyńca Yezîd, narodził się, przyjmował tych sanjańczyków z wielką czcią i obdarzył ich naszą sektą. Ponadto skomponował dwie piosenki w języku kurdyjskim, które miały być śpiewane przed sanjaḳasami w tym języku, który jest najstarszy i najbardziej akceptowalny. Znaczenie piosenki jest następujące:

Alleluja do zazdrosnego Boga.

Kiedy śpiewają, maszerują przed sanjasem z beczkami i rurami. Ci sanjasy pozostają z naszym emirem, który zasiada na tronie jazydów. Kiedy są one odsyłane, ḳawwâls gromadzą się wraz z emirem, a wielki generał, šeiḫ, który jest przedstawicielem Šeiḫ Nasir-ad-Dîn, czyli Nisroch, boga starożytnych Asyryjczyków. [10]Odwiedzają sanjańskie. Następnie posyłają każdego sanjah, by ḳawwâl znalazł się na swoim miejscu; jeden do Ḥalataneye, jeden do Aleppo, jeden do Rosji i jeden do Sinjar. Te sanjasy są przekazywane do czterech ḳawwâls na podstawie umowy. Zanim zostaną wysłane,; są sprowadzani do grobu Adi, gdzie są ochrzczeni pośród wielkiego śpiewu i tańca. Po tym każdy z wykonawców odbiera ładunek pyłu z grobowca Adei. Kształtuje je w małe kulki, każda o wielkości orzecha galasowego, i przenosi je wraz z sanjażami, aby rozdać je jako błogosławieństwa. Kiedy zbliża się do miasta, wysyła. przed nim, aby przygotować ludzi do przyjęcia ḳawwâl i jego sanjah z szacunkiem i honorem. Wszyscy wychodzą w eleganckich ubraniach, niosąc kadzidła. Kobiety krzyczą i wspólnie śpiewają radosne piosenki. Ḳawwâl jest rozrywką ludzi, z którymi się zatrzymuje.

Poza tymi czterema sanjańczykami jest jeszcze trzech innych, siedem osób. Te trzy są trzymane w świętym miejscu w celu uzdrowienia. Dwóch z nich pozostaje jednak z Adeli Szejów, a trzecia pozostaje w wiosce Baḥazanie, odległej od Mosulu o cztery godziny. Co cztery miesiące ḳawawowie podróżują. Jeden z nich musi podróżować po prowincji emira. Podróżują w ustalonej kolejności, różniąc się co roku. Za każdym razem, gdy wyjeżdża, podróżnik musi oczyścić się wodą z kwaśną wodą podskórnie i namaszczać się olejem. Musi także zapalić lampę u każdego bożka, który ma komorę. To jest prawo odnoszące się do sanjaḳs.

Pierwszy dzień naszego nowego roku nazywa się Serṣâlie, czyli na początku roku. Wypada w środę pierwszego tygodnia kwietnia. [11] W tym dniu musi być mięso w każdej rodzinie. Bogaci muszą zabić baranka lub wołu; biedni muszą zabić kurczaka lub coś innego. Powinny być gotowane w nocy, rano której jest środa, Nowy Rok. Z nadejściem dnia żywność powinna być pobłogosławiona. Pierwszego dnia roku jałmużna powinna być ofiarowana przy grobach, gdzie leżą dusze zmarłych.

Teraz dziewczęta, duże i małe, mają zbierać z pól kwiaty wszelkiego rodzaju, które mają czerwonawy kolor. Zamieniają je w tobołki i po trzymaniu ich przez trzy dni mają powiesić je na drzwiach [12] jako znak chrztu ludzi żyjących w domach. Rano wszystkie drzwi będą dobrze udekorowane czerwonymi liliami. Ale kobiety mają karmić ubogich i potrzebujących, którzy przechodzą obok i nie mają pożywienia; należy to zrobić przy grobach. Ale jeśli chodzi o ḳawwâle, mają obchodzić groby z beczkami, śpiewając w języku kurdyjskim. W tym celu mają prawo do pieniędzy. W wyżej wymienionym dniu Serṣa nie można grać na żadnych instrumentach radości, ponieważ Bóg siedzi na tronie (aranżując dekrety na rok), [13]i nakazuje wszystkim mędrcom i sąsiadom przyjść do Niego, a gdy im powie, że zejdzie na ziemię z pieśnią i uwielbieniem, wszyscy powstają i radują się przed nim i rzucają na każdą dynię uczty. Następnie Bóg pieczętuje ich swoją własną pieczęcią. A wielki Bóg daje zapieczętowaną decyzję bogu, który ma zejść. On ponadto daje mu moc czynienia wszystkiego według własnej woli. Bóg woli czynić dobro i miłość, aby pościć i modlić się. Kult każdego bożka, takiego jak Seyed-ad-Dîn czy Šeiḫ Šams jest lepszy niż post. Niektórzy świeccy mają wydać bankiet do kôchaka po poście przez ostatnie czterdzieści dni, czy to latem, czy zimą. Jeśli on (kôchak) mówi, że ta rozrywka jest jałmużną udzieloną sanjah, to nie zostaje uwolniony od postu. Kiedy dojdzie do tego, że roczna dziesięcina-zbieraczka odkrywa, że ​​ludzie nie zapłacili w pełni dziesięciny, biczuje ich, aż zachorują, a niektórzy nawet umrą. Ludzie mają dawać pieniądze kaczakom do walki z armią rzymską, a tym samym ocalić sektę (jazydów) przed gniewem człowieka roku.

W każdy piątek ładunek prezentów ma być ofiarowany idolowi. W tym czasie sługa ma nazywać ludzi na głos z dachu domu kôchaka, mówiąc, że jest to wezwanie proroka na ucztę. Wszyscy mają słuchać z szacunkiem i szacunkiem; i, słysząc to, każdy ma pocałować ziemię i kamień, na którym się opiera.

Naszym prawem jest, aby nikt nie ominął brzytwy na swojej twarzy. Nasze prawo dotyczące małżeństwa polega na tym, że w czasie ślubu bochenek chleba zostanie zabrany z domu kościelnego i podzielony między oblubienicę i oblubieńca, z których każdy zje połowę. Mogą jednak zjadać trochę kurzu z grobowca Adi, zamiast chleba na błogosławieństwo. Małżeństwo w kwietniu jest zabronione, ponieważ jest to pierwszy miesiąc roku. Ta zasada nie dotyczy jednak ḳawwâls; mogą się pobrać w tym miesiącu. Żaden laika nie może poślubić córki kakczaka. Każdy ma wziąć żonę z własnej klasy. Ale nasz emir może mieć dla żony kogoś, kogo chce kochać. Laika może wyjść za mąż w wieku od dziesięciu do osiemdziesięciu; może wziąć jedną żonę za kobietę przez okres jednego roku. W drodze do domu oblubieńca, oblubienica musi odwiedzić sanktuarium każdego bożka, którego może zdarzyć; nawet jeśli przechodzi przez kościół chrześcijański, musi zrobić to samo. Po przybyciu do domu pana młodego musi uderzyć ją małym kamieniem na znak, że musi być pod jego władzą. Co więcej, bochenek chleba musi zostać przełamany nad jej głową, aby móc ją kochać biednych i potrzebujących. Żaden jazydz nie może spać z żoną w nocy, w której jest środa, a noc, której rano jest piątek. Ktokolwiek robi sprzecznie z tym przykazaniem, jest niewiernym. Jeśli mężczyzna kradnie żonę sąsiada, jego własnej byłej żony, jej siostry lub matki, nie jest zobowiązany oddać jej posagu, bo jest łupem jego ręki. Córki mogą nie odziedziczyć majątku ojca. Młoda dama może zostać sprzedana, ponieważ sprzedaje się akr ziemi.

 

 

 


 

Komentarz:

Jazydzi Jazydyzm Jazdani Êzidî, Yazdani Jezydzi Jeżyki 🙂

 

Jazyd a może Ja Żyd ?

Shaytan to nikt inny jak Islamski Iblis/Szejtan czyli Diabeł, natomiast Ormuzd to Ahura Mazda można powiedzieć że Zoroastryczny Pan Bóg.

 

Zaskoczył mnie ten fragment

Według tych wierzeń Bóg stworzył świat, ale jego dalsze losy powierzył siedmiu aniołom[8]Anioły miały za zadanie dokończyć tworzenie świata, jednak popełnione przez nie błędy skutkowały powstaniem zła[7].

Nie jest to takie całkowite kłamstwo ale też nie jest to prawda. Zapewne chodzi o Siedmiu aniołów z 1 Księgi Henocha a także o pozostałych zbuntowanych aniołów (Obserwatorów)

Księga Jubileuszów, naturalnie nie znajdziemy profesjonalnej Polskojęzycznej wersji tego Etiopskiego dzieła:

Księga Jubileuszów 4: (15) A w drugim tygodniu dziesiątego jubileuszu [449-455] Malalel wziął sobie za żonę Dinę, córkę Barakiela, córkę siostry swego ojca, i urodziła mu syna w trzecim tygodniu, w szóstym roku [461 Roku Pańskiego], i nazwał go Jared; bowiem za dni jego aniołowie Pańscy zstąpili na ziemię, ci, którzy zostali nazwani Obserwatorami, aby nauczali synów ludzkich, aby dokonywali uczciwości i sądu i nad ziemią.

 

Dalszy fragment wskazuje na pokrętną logikę prowadzącą wprost do satanizmu

Anioł Melek Taus (anioł paw) zbuntował się przeciw woli Boga, ponieważ nie chciał pokłonić się przed człowiekiem i służyć mu[9]. Za swe czyny został strącony do piekła, ale żałował za swoje grzechy i swymi łzami ugasił ogień piekielny, w wyniku czego piekło przestało istnieć[8]. Bóg wybaczył mu winy i powierzył władzę nad światem, w związku z czym wyznawcy jezydyzmu modlą się do niego, a nie do Boga.

Ten fragment wzięty jest z Koranu ale Koran zabrania wielbienia Iblisa czyli szatana podszywającego się za Allaha czyli Boga. Diabeł używa wyrazów – Bóg, Jewe czy inne zniekształcone formy jak Jahwe, Jehowa, Allah itp jako imię własne. 

Hmm, u Jażydów piekła nie ma ale niestety było, dlaczego ? 

Po co tworzyć świat a następnie piekło, ja rozumiem jeśli powstałoby po Potopie ale nie….

Nie mamy także wzmianki w Biblii żeby Bóg miał wybaczyć Grigori, wręcz przeciwnie. Ponownie odsyłam do Ksiąg Henocha.

Większość błędów doktrynalnych wynika z synkretyzmu inaczej mówiąc tu se wezme z Islamu tu z Katolicyzmu tu z Satanizmu i w efekcie czego mamy usprawiedliwiony kult Diabła (Lucyfera) jako rzekomego pomagiera Boga

Zauważmy że nie są to ludzie źli, są prześladowani za swoją tożsamość – podejrzewam że pochodzą od Judy.

Nie są tępieni za czyny ale za wiarę, i dlatego uważam że jeden z najważniejszych rozdziałów w całej Biblii może dotyczyć się także ich

 

Księga Ezechiela 36:

(23) Dlatego uświęcę moje wielkie imię, które zostało sprofanowane pomiędzy narodami, i narody poznają, że Ja jestem Pan, gdy okażę się święty wśród was na ich oczach .

(24) I zabiorę was spośród narodów, i zgromadzę was ze wszystkich ziem; i przyprowadzę was do waszej własnej ziemi,

(25) I pokropię was czystą wodą, i będziecie oczyszczeni od wszystkich waszych nieczystości i od wszystkich waszych bałwanów was oczyszczę.

(26) I dam wam serce nowe, i umieszczę nowego ducha w was, i usunę serce kamienne z waszego ciała, a dam wam serce mięsiste.

(27) Mojego Ducha włożę do waszego wnętrza i spowoduję, że będziecie postępować według moich rozporządzeń,  będziecie przestrzegać moich postanowień i wykonywać je.

(28) I będziecie mieszkać w ziemi, którą dałem waszym ojcom; i będziecie dla mnie ludem, a Ja będę dla was Bogiem

(29) I wybawię was od wszystkich waszych nieczystości, sprawię, że wzejdzie zboże i rozmnożę je, a nie dopuszczę do was głodu.

 

 

Reklamy

One comment

  1. JPRDL, ta Księga Jezydów wygląda jak fanfik pozszywany z fragmentów Biblii, Koranu i babilońskich legend. Nie zdziwiłbym się, gdyby znalazł się tam też Budda i japońscy bogowie.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.