Księga Opowieści Patriarchów (Pa)

 Opowieści Patriarchów

http://www.gailallen.com/rel/writings/apocrypha_ot/dssTalesOfThePatriarchs.html

 

 

Wprowadzenie

„Bajki patriarchów”, które dotyczą potomków Adama, są czasami określane jako „Apokryfia Genesis”. Pierwotnie Apokryf Ludowyokreślany był jako czwarty zwój, ponieważ był czwartym zwornikiem spośród siedmiu znalezionych w Jaskini Qumran. Ten „Zwój z Morza Martwego” pierwotnie był uważany za pochodzący z apokryficznej księgi Enocha, ponieważ mała część zwiniętego zwitku wspomniała imię Henocha (Fitzmeyer, str. 4). Jednakże, kiedy odkryto inną sekcję, uczeni wierzyli, że ten zwój pochodzi z apokryficznej książki Lamecha, nazwiska, które było już znane uczonym z powodu książki Jubileusze. Powodem, dla którego sądzili, że ten zwój pochodzi z książki Lamecha, jest to, że mówca mówił o Bitenosha, żonie Lamecha, w pierwszej osobie (Yadin, str. 144). Jeszcze raz ta wiara była błędna. Kiedy zwój został w końcu rozwiązany, miał on odniesienia do Noego, Abrahama i Lota, czyniąc zwoje z relacjami z jubileuszami bardziej widocznymi. Pod wieloma względami można odnieść się do tego tekstu jako do „Małej Genesis”, ponieważ jego literacka zależność od Genesis jest podobna do tej z Jubileuszy (Fitzmeyer, str. 4).

Kiedy Avigad i Yadin opublikowali czwarty zwój, zdali sobie sprawę, że nie mogą już nazywać tego „Księgą Lamecha”, więc zdecydowali się na tytuł ” Genesis Apocryphon”, aby uniknąć dalszych zobowiązań co do charakteru pisma zawartego w zwoju. Avigad stwierdził, że „te historie są oparte na biblijnych opowieściach, ale dotyczą też innych tematów i szczegółów wcześniej nieznanych” (Fitzmeyer, str. 5). Przykładem tego jest historia Józefa i Sary i ich czasu w Egipcie. W kolumnie 20 Apocryphona, czas trwania życia Sarah z faraonem jest podany jako dwa lata w odróżnieniu od Biblii, gdy nie podano ram czasowych (Yadin, str. 144). Również czystość Sary, o której mowa w Biblii, została zachowana w Apokryfonie Genesis. Sara nie mogła mieć związków z faraonem, ponieważ zły duch, o którym Józef modlił się za Boga, spowodował, że wszyscy ludzie w Egipcie byli bezsilni. W ten sposób została zachowana czystość potomków Adama (WAC, str. 74).

Jednak nie wszyscy uczeni zgadzali się z tym tytułem Apokryfonu, ponieważ, jak wierzy R. Meyers, „przywołuje on swój odpowiednik, książkę kanoniczną iw konsekwencji wprowadza nie literaturę Qumran jako lekki anachronizm”. Jednak nawet z pewną krytyką czwarty zwój jest znany jako Apokryfon Genesis.

Teraz, gdy debata nad nazwaniem tego zwoju się skończyła, zaczęło się zadanie umieszczenia tego tekstu w gatunku. Zostało już powiedziane, że tekst ten w dużej mierze opiera się na kanonicznej Księdze Rodzaju, jednakże ten zwój zawiera dodatkowe szczegóły, które w oczywisty sposób wywodzą się z niektórych niebiblijnych źródeł. Na przykład Gn 5.28-29 w Biblii jest punktem wyjścia dla rozszerzonej opowieści o kolumnach 2-5, które są upiększeń narodzin Noego. Kolumny 6-17 dotyczą Noego, powodzi i podziału ziemi między jego synów. Te wiersze można jeszcze raz porównać do rozdziałów Jubileuszy 4-9. W kolumnie 18 i 19, gdzie narracja przeniosła się na Abrahama. Ten tekst jest rozszerzoną wersją odpowiadającą w Gn 11.27-14. Istnieje oczywiste podobieństwo między działaniem tej sekcji a Jubileuszami. W kolumnie 22,

 

Parafraza

 

 

 


 

 

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.