Księga Przysłów Focylidesa (Foc)

Sentencje Focylidesa (gr. Fokylidou gnomai), Pseudo-Focylides – apokryficzny utwór starotestamentalny o charakterze mądrościowym, powstały prawdopodobnie w Egipcie w I bądź II w.

Rzekomym autorem utworu był żyjący w VI w. p.n.e. Focylides z Miletu, autor kilkudziesięciu sentencji. W rzeczywistości tekst powstał kilka stuleci później, a jego autorem był prawdopodobnie grecki prozelitabądź znający grecką kulturę Żyd. Znał on twórczość perypatetykówstoików i cyników, a także Stary Testament, w szczególności Torę i Księgę Przysłów. Z tych tekstów wydobył myśli dotyczące moralności, które ostatecznie złożyły się na poemat dydaktyczny. W poemacie znajduje się 230 pouczeń moralnych i przysłów.

Poemat był popularny w starożytności, stąd też zachowało się wiele rękopisów greckich z jego tekstem. Alternatywne tytuły utworu to Poezja użyteczna filozofa Focylidesa oraz Poemat pouczający. Fragment utworu został włączony do Wyroczni sybillińskich.

 

 

Księga Przysłów Focylidesa

(określane też jako „Poezja Uzyteczna Filozofa Focylidesa / Poemat Pouczający”)

The Old Testament Pseudepigrapha, volume 2

(1) Focylides, najmądrzejszy z mężów, wysuwa te rady Boże poprzez swoje święte sądy, dary błogosławieństwa. Nie popełniaj cudzołóstwa ani nie wzbudzaj homoseksualnej pasji. Ani nie wymyślaj zdrady, ani nie plami rąk krwią.

(2) Nie bogacą się niesprawiedliwie, ale żyjcie z honorowych środków, zadowalajcie się tym, co macie, i powstrzymujcie się od tego, co jest cudzego. Nie kłam, ale zawsze mów prawdę. Czcijcie przede wszystkim Boga, a potem waszych rodziców. Zawsze wymierzajcie sprawiedliwość i nie pozwólcie, aby przychylnie wpływał na wasz sąd ”.

(3) Nie wyrzucajcie biednych niesprawiedliwie, nie oceniajcie częściowo. Jeśli źle osądzisz, Bóg cię osądzi. Uciekaj od fałszywych świadków; przyznać, co jest sprawiedliwe. Czuwaj nad depozytem i we wszystkim zachowaj wiarę. Podaj sprawiedliwą miarę, a dodatkowa pełna miara wszystkich rzeczy jest dobra.

(4) Nie rób nierówności, ale waż się szczerze. I nie popełniaj krzywoprzysięstwa, ani nieświadomie, ani dobrowolnie. Nieśmiertelny Bóg nienawidzi krzywoprzysięstwa, niezależnie od tego, kto przysięgał. Nie kradnij nasion. Przeklęty, ktokolwiek bierze (ich).

(5) Daj robotnikowi zapłatę, nie zadawaj ubóstwa. Uważaj na swój język, chowaj słowo w (swoim) sercu. Ani też nie życzcie sobie krzywdy, ani też nie pozwólcie, aby ktoś popełnił krzywdę. Natychmiast daj biednemu człowiekowi i nie każ mu przychodzić jutro.

(6) Musisz wypełnić rękę. Daj jałmużnę potrzebującym. Przyjmij bezdomnych do (twojego) domu i poprowadź ślepca. Szkoda rozbitków, bo nawigacja nie jest pewna. Wyciągnij rękę do tego, który upada, i uratuj bezradnego.

(7) Cierpienie jest wspólne dla wszystkich; życie jest kołem; dobrobyt jest niestabilny. Kiedy masz bogactwo, wyciągnij rękę do biednych. Z tego, co Bóg wam dał, dajcie to potrzebującym.

(8) Niech całe życie będzie wspólne, a wszystkie rzeczy będą w porozumieniach [Nie jedz krwi; powstrzymujcie się od tego, co poświęcane jest bożkom. Włóż miecz, nie dla rozlewu krwi, ale dla ochrony. Ale może nie będziesz go wcale potrzebować, ani poza prawem, ani sprawiedliwie.

(9) Bo jeśli zabijesz wroga, splamisz rękę. Trzymaj się z dala od pola sąsiada i dlatego nie bądź intruzem. Umiar jest najlepszy ze wszystkich, a ekscesy są ciężkie. Legalne przejęcie jest przydatne, ale niesprawiedliwe przejęcie jest złe.

(10) Nie niszcz owoców rosnących na ziemi. Nieznajomi powinni być traktowani na równi z obywatelami. Wszyscy bowiem doświadczamy ubóstwa wielu wędrówek. A kraj tego kraju nie ma dla ludzi nic nieugiętego. Miłość do pieniędzy i jego konsekwencje

(11) Miłość do pieniędzy jest matką wszelkiego zła. ”Złoto i srebro są zawsze przynętą dla ludzi. Złoto, twórca zła, niszczyciel życia, miażdżący wszystko, czy nie byłbyś pożądanym nieszczęściem dla śmiertelników!

(12) Dla was toczą się bitwy, grabieże i morderstwa, a dzieci stają się wrogami swoich rodziców, a bracia (wrogami) swoich krewnych.

(13) Nie ukrywaj innej myśli w swoim sercu, wypowiadając inną. Nie zmieniaj siebie według miejsca, jak polip przylegający do skały, więc bądź szczery dla wszystkich, mów to, co pochodzi z twojej duszy. Każdy, kto umyka umyślnie, jest złym człowiekiem; ale jeśli czyni to pod przymusem,

(14) Nie wydam wyroku, ponieważ badane są intencje każdego człowieka. Nie chlubcie się mądrością, siłą ani bogactwem. Jedyny Bóg jest mądry i potężny, a jednocześnie bogaty w błogosławieństwa. Nie dotykajcie swego serca minionymi złami; bo tego, co zostało zrobione, nie można już cofnąć.

(15) Nie wysypujcie się (swoimi) rękami, lecz opanujcie swój dziki gniew. Często ktoś, kto zadał cios, nieumyślnie popełnił morderstwo. Niech twoje emocje będą umiarkowane, ani wielkie, ani przytłaczające. Nadmiar, nawet dobra, nigdy nie jest dobrodziejstwem dla śmiertelników; a wielka luksusowość pociąga za sobą niepohamowane pragnienia. Wielkie bogactwo jest zarozumiałe i rośnie w bezczelność.

(16) Gniew, który kradnie nad jednym, powoduje destrukcyjne szaleństwo. Wściekłość jest pożądaniem, ale gniew ją przewyższa. Gorliwość o dobre rzeczy jest szlachetna, ale (gorliwość) o złe rzeczy (jest) nadmierna.

(17) Odwaga w złych uczynkach jest zgubna, ale bardzo pomaga człowiekowi, który postępuje w dobrych uczynkach. Miłość do cnoty jest godna, ale miłość do namiętności zwiększa wstyd. Człowiek, który jest zbyt naiwny, nazywa się głupotą wśród obywateli. Jedz z umiarem i pij z umiarem. Umiar jest najlepszy ze wszystkich, ekscesy są ciężkie.

(18) Nie zazdroszczcie swoim znajomym, nie naprawiajcie im wyrzutów. Niebiańscy również nie mają wobec siebie zazdrości. Księżyc nie zazdrości znacznie silniejszym promieniom słońca, ani ziemi niebiańskiej wysokości, chociaż jest poniżej, ani rzek mórz. Zawsze są zgodni.

(19) Gdyby bowiem istniała walka między błogosławionymi, niebo nie wytrzymałoby. Ćwicz powściągliwość i powstrzymuj się od haniebnych czynów. Nie naśladujcie zła, ale zemstę pozostawcie sprawiedliwości.

(20) Ponieważ przekonywanie jest błogosławieństwem, ale walka rodzi tylko walkę. Nie ufaj zbyt szybko, zanim zobaczysz dokładnie koniec. Warto więc przewyższyć (swoich) dobroczyńców jeszcze większą liczbą (korzyści) Lepiej szybko zabawiać gości prostym posiłkiem

(21) Niż rozległe święta, które odbyły się poza właściwym czasem. Nigdy nie bądź bezwzględnym wierzycielem biednego człowieka. Nie należy zabierać z gniazda wszystkich ptaków razem. Ale zostaw ptaka-matki za sobą, aby znów się od niej młodo. Nigdy nie pozwalajcie ignorantom osądzać.  [Nie wydawaj wyroku, zanim nie usłyszysz słów obu stron.

(22) Mądry człowiek bada mądrość, a drugi rzemieślnik (bada) rzemiosło. Niewytrenowane ucho nie może pojąć ważnej nauki; Dla tych, którzy nigdy nie nauczyli się dobrych rzeczy, nie rozumieją. Nie czyńcie pasożytniczych pochlebców przyjaciółmi. Dla wielu są przyjaciółmi picia i jedzenia, pochlebne w czasie, gdy mogą one zaspokoić siebie, ale wszyscy są niezadowoleni z mało i unsatiated z dużo.

(23) Nie ufajcie ludziom; motłoch jest kapryśny; bo ludzie, woda i ogień są jednakowo niekontrolowane. Nie siedźcie na próżno przy ogniu, osłabiając serce. Bądź umiarkowany w swoim smutku; do moderacji jest najlepsza. Niech niepochowani zmarli otrzymają swój udział w ziemi. Nie wykopuj grobu zmarłego ani nie wystawiaj go na słońce.

(24) Czego nie można zobaczyć, aby nie wzbudzić boskiego gniewu. Rozpuszczanie ludzkiej ramy nie jest dobre; Mamy bowiem nadzieję, że szczątki zmarłych wkrótce wyjdą na światło (ponownie). Z ziemi; a potem staną się bogami.

(25) Albowiem dusze pozostają nietknięte wśród zmarłych. Albowiem duch jest pożyczeniem Boga dla śmiertelników i (jego) wizerunku. Albowiem mamy ciało poza ziemią, a gdy potem jesteśmy ponownie rozwiązani na ziemię, jesteśmy tylko prochem; i wtedy powietrze przyjęło naszego ducha. Kiedy jesteś bogaty, nie oszczędzaj; pamiętajcie, że jesteście śmiertelni.

(26) Niemożliwe jest zabranie ze sobą bogactw i pieniędzy do Hadesu, wszyscy są trupami, ale Bóg rządzi duszami. Hades jest (naszym) wspólnym wiecznym domem i ojczyzną, wspólnym miejscem dla wszystkich, biednych i królów.

(27) My, ludzie, żyjemy nie długo, ale przez pewien sezon. Ale (nasza) dusza jest nieśmiertelna i żyje wiecznie. [Nikt nie wie, co będzie jutro lub po godzinie, śmiertelnicy nie zważają na śmiertelników, a przyszłość jest niepewna.

(28) Nie pozwól, aby zło cię przerażało, a zatem nie raduj się sukcesem. Wiele razy w życiu pojawiła się nagle niesamowita katastrofa. Pewni siebie i uwolnieni od zła dla zdenerwowanych.

(29) Dostosuj się do okoliczności, nie wiej wiatru. Nie oszalejcie w swoim umyśle, rozkoszując się chełpliwością. Poćwicz mówienie właściwego słowa, które będzie bardzo korzystne dla wszystkich. Mowa jest ostrzejszą bronią niż żelazo. ptakom, prędkości koniom i sile lwów;

(30) Ubrał byki w ich samorosnące rogi, użądlił pszczoły jako ich naturalny środek obrony, lecz przemówienie do człowieka jako jego ochronę.

(31) [Ale mowa o natchnionej przez Boga mądrości jest najlepsza. Lepszy jest mądrzejszy niż silny. Mądrość kieruje biegiem ziem, miast i statków. Bezbożne jest ukrywanie niegodziwego człowieka, aby nie został postawiony przed sądem; ale trzeba siłą zwrócić złoczyńcę.

(32) Ci, którzy są z niegodziwcami, często umierają razem z nimi. Nie przyjmuj od złodziei skradzionego, niezgodnego z prawem depozytu. Obaj są złodziejami, zarówno tym, który przyjmuje, jak i tym, który kradnie. Renderuj z całą należnością, a bezstronność jest najlepsza pod każdym względem. Na początku oszczędzajcie na wszystkich rzeczach, aby w końcu nie zabrakło. Nie bierz sobie racji żywności dla śmiertelnej bestii. Ale jeśli bestia (twojego) wroga upada po drodze, pomóż jej się podnieść.

(33) Nigdy nie narażaj wędrującego człowieka i grzesznika. Lepiej nawiązać wdzięcznego przyjaciela niż wroga. Złap zło w zarodku i ulecz ranę. [Drobną iskrą podpala się rozległy las.] [Nie trać serca i powstrzymuj się od haniebnych rzeczy.] [Uciekaj przed złym raportem; uciekajcie od bezprawia.] Nie jedz mięsa rozdartego przez dzikie zwierzęta, ale pozostaw je szczeniętom. Zwierzęta jedzą od zwierząt.

(34) Nie rób mikstur, trzymaj się z dala od magicznych książek. Nie przykładaj gwałtownie dłoni do delikatnych dzieci. Uciekajcie od niezgody i konfliktów, gdy zbliża się wojna.

(35) Nie czyńcie nic złemu; to jest jak siedzenie w morzu. Pracujcie ciężko, abyście mogli żyć własnymi środkami; bo każdy bezczynny człowiek żyje z tego, co mogą ukraść jego ręce. [Statek utrzymuje człowieka, ale człowiek bezczynny cierpi głód.]

(36) Nie jedz resztek posiłku innego człowieka, ale jedz bez wstydu to, co sobie zasłużyłeś.

(37) A jeśli ktoś nie nauczył się rzemiosła, musi kopać motyką. Życie ma każdy rodzaj pracy, jeśli chcesz się męczyć.

(38) Jeśli chcesz żeglować i być żeglarzem, morze jest szerokie. A jeśli chcesz uprawiać ziemię, pola są duże. Nie ma łatwej pracy bez trudu (ani) dla ludzi, ani dla samych błogosławionych. Ale praca daje wielki wzrost cnocie.

(39) Mrówki, które opuściły swoje domy, głęboko ukryte pod ziemią, potrzebują pożywienia, gdy pola, wypełniają klepisko owocami po zebraniu plonów.

(40) Oni sami mają ładunek świeżo wymłóconej pszenicy lub jęczmienia – i zawsze nosiciel idzie za okazicielem – a od letnich zbiorów dostarczają pożywienie na zimę, nie bez zmęczenia. Ten malutki lud jest bardzo pracochłonny.

(41) Pszczoła pracuje, przemierza powietrze, działa doskonale, czy to w szczelinie wydrążonej skały, czy w trzcinach, czy w zagłębieniu starożytnego dębu, w swoich gniazdach, w rojach na tysiąckomórkowych grzebieniach, budując z woskiem.

(42) Nie pozostańcie niezamężni, abyście nie umarli bezimiennie. Dajcie jej naturę, a także spłodzicie po kolei, jak się narodziliście. Nie prostytuujcie swojej żony, kalając wasze dzieci.

(43) Albowiem łóżko cudzołóstwa nie przynosi synów na (wasze) podobieństwo. Nie dotykaj macochy, drugiej żony twojego ojca, ale szanuj ją jako matkę, ponieważ podąża śladami twojej matki.

(44) Nie odbieraj stosunków z konkubinami (twojego) ojca. Nie zbliżaj się do łóżka (twojej) siostry (łóżka), aby się odwrócić. Nie idźcie spać z żonami waszych braci.

(45) Nie pozwól kobiecie zniszczyć nienarodzonego niemowlęcia w brzuchu, ani po porodzie nie rzuć nim przed psami i sępami jako ofiarą. Nie kładź ręki na żonie, gdy jest w ciąży. Nie odcinaj męskiej zdolności prokreacyjnej młodzieży. Nie dąż do zjednoczenia seksualnego z irracjonalnymi zwierzętami.

(46) Nie gniewaj swojej (żony) haniebnych sposobów współżycia.

(47) Nie przekraczajcie bezprawnego seksu granic ustanowionych przez naturę. „Albowiem nawet zwierzęta nie są zadowolone z stosunku płci męskiej do męskiej. I niech kobiety nie naśladują seksualnej roli mężczyzn. Nie poddawajcie się całkowicie niepohamowanej zmysłowości wobec ) żona.

(48) Bo eros nie jest bogiem, ale namiętnością niszczącą wszystko. Niż kiedykolwiek za każdym razem, gdy żona jest życzliwie nastawiona do (swojego) męża, a mąż do (swojej) żony do starości, bez konfliktów dzielących się? ”

(49) Niech nikt gwałtownie nie współżyje z dziewczyną, która nie jest jeszcze zaręczona. Nie przynoście do domu jako żony złej i bogatej kobiety, bo staniecie się niewolnikami (waszej) żony z powodu rujnującego posagu. Poszukujemy szlachetnych koni i byków o silnych szyjach, siewników ziemi i najlepszych psów; jednak my, głupcy, nie staramy się poślubić dobrego (żony), ani kobieta nie odrzuca złego mężczyzny, gdy jest on bogaty ”.

(50) Nie dodawaj małżeństwa do małżeństwa, nieszczęścia do nieszczęścia. Nie pozwól też, aby walczyłeś ze swoimi krewnymi o dobytek. Nie bądźcie surowi wobec swoich dzieci, ale bądźcie delikatni.

(51) A jeźliby dziecko się przeciwko tobie uraziło, pozwól matce zmiażdżyć syna swego, bo inaczej starsi jego rodziny albo wodzowie ludu. Jeśli dziecko jest chłopcem, nie pozwól, aby na jego głowie rosły zamki.

(52) Nie oplataj (jego) korony ani węzłów krzyżowych na czubku głowy. Długie włosy nie są odpowiednie dla chłopców, ale dla zmysłowych kobiet. Strzeż młodzieńczej świetności życia uroczego chłopca, ponieważ wielu szaleje za stosunkami z mężczyzną. Strzeż dziewicy w mocno zamkniętych pokojach.

(53) Nie pozwól jej być widzianą przed domem aż do ślubu. Piękno dzieci jest trudne dla rodziców. [Kochajcie swoich przyjaciół aż do śmierci, bo wierność jest dobra. Okazujcie miłość swoim krewnym i świętą jednomyślność.

(54) Czcij tych, którzy mają siwe włosy na skroniach i ustępuj miejsca. I wszystkie przywileje dla osób starszych. Stary człowiek równego pochodzenia

(55) I w tym samym wieku, co twój ojciec, obdarzaj tymi samymi zaszczytami. Oddaj swojemu niewolnikowi hołd, który zawdzięcza swojemu brzuchowi.

(56) Podział na niewolnika, który jest wyznaczony, aby był taki, jak chcesz. Nie piętnuj swojego niewolnika, obrażając go. Nie krzywdź niewolnika, oczerniając go (jego) panu.

(57) Przyjmij porady od rozsądnego niewolnika. Oczyszczenia służą czystości duszy, a nie ciała.

(58) Są to tajemnice żywej prawości. W ten sposób możesz żyć swoim życiem do progu starości.

 

 

 


 

Prologue

Prologue

(1) Phocylides, the wisest of men, Sets forth these counsels of God by his holy judgments, gifts of blessing. Neither commit adultery nor rouse homosexual passion. Neither devise treachery nor stain your hands with blood.

(2) Do not become rich unjustly, but live from honorable means be content with what you have and abstain from what is another’s. Do not tell lies, but always speak the truth. Honor God foremost, and afterward your parents. Always dispense justice and let not your judgment be influenced by favor.”

(3) Do not cast down the poor unjustly, do not judge partially. If you judge evilly, subsequently God will judge you. Flee false witness; award what is just. Watch over a deposit, and in everything keep faith. Give a just measure, and an extra full measure of all things is good.

(4) Do not make a balance unequal, but weigh honestly. And do not commit perjury, neither ignorantly nor willingly. The immortal God hates a perjurer, whosoever it is who has sworn. Do not steal seeds. Cursed is whosoever takes (them).

(5) Give the laborer his pay, do not afflict the poor. Take heed of your tongue, keep your word hidden in (your) heart. Neither wish to do injustice, nor therefore allow another to do injustice. Give to the poor man at once, and do not tell him to come tomorrow.

(6) You must fill your hand. Give alms to the needy. Receive the homeless in (your) house, and lead the blind man. Pity the shipwrecked, for navigation is unsure. Extend your hand to him who falls, and save the helpless one.

(7) Suffering is common to all; life is a wheel; prosperity is unstable. When you have wealth, stretch out your hand to the poor. Of that which God has given you, give of it to the needy.

(8) Let all of life be in common, and all things be in agreements [Do not eat blood; abstain from what is sacrificed to idols. Put on a sword, not for bloodshed but for protection. But may you not need it at all, neither outside the law nor justly.

(9) For if you kill an enemy, you stain your hand. Keep off the field of your neighbor, and therefore do not be a trespasser. Moderation is the best of all, and excesses are grievous. Lawful acquisition is useful, but unjust acquisition is bad.

(10) Do not damage fruits that are growing on the land. Strangers should be held in equal honor among citizens. For we all experience the poverty of much wandering. And the land of the country has nothing steadfast for men. Love of money and its consequences

(11) The love of money is the mother of all evil.” Gold and silver are always a lure for men. Gold, originator of evil, destroyer of life, crushing all things, would that you were not a desirable calamity to mortals!

(12) For your sake there are battles and plunderings and murders, and children become the enemies of their parents, and brothers (the enemies) of their kinsmen.

(13) Do not hide a different thought in your heart while uttering another. Change not yourself according to the spot, like a polyp that clings to the rock, so be sincere to all, speak what is from your soul. Whoever wrongs willfully is a bad man; but if he does so under compulsion,

(14) I shall not pass sentence, for it is each man’s intention that is examined. Do not pride yourself on wisdom nor on strength nor on riches. The only God is wise and mighty and at the same time rich in blessings. Do not afflict your heart with bygone evils; for what has been done can no more be undone.

(15) Do not be rash with (your) hands, but bridle your wild anger. For often someone who has dealt a blow has unintentionally committed a murder. Let (your) emotions be moderate, neither great nor overwhelming. Excess, even of good, is never a boon to mortals; and a great luxuriousness draws one to immoderate desires. Great wealth is conceited and grows to insolence.

(16) Anger that steals over one causes destructive madness. Rage is a desire, but wrath surpasses (it). Zeal for good things is noble, but (zeal for) bad things (is) excessive.

(17) Daring in bad deeds is ruinous, but greatly helps a man who works at good deeds. Love of virtue is worthy, but love of passion increases shame. A man who is too naive is called foolish among the citizens. Eat in moderation, and drink and tell stories in moderation. Moderation is the best of all, excesses are grievous.

(18) Do not envy (your) friends their goods, do not fix reproach (upon them). The heavenly ones also are without envy toward each other. The moon does not envy the much stronger beams of the sun, nor the earth the heavenly heights though it is below, nor the rivers the seas. They are always in concord.

(19) For if there were strife among the blessed ones, heaven would not stand firm. Practice self-restraint and abstain from shameful deeds. Do not imitate evil, but leave vengeance to justice.

(20) For persuasiveness is a blessing, but strife begets only strife. Trust not too quickly, before you can see exactly the end. So It is proper to surpass (your) benefactors with still more (benefactions) It is better to entertain guests with a simple meal quickly

(21) Than extensive festivity drawn out beyond the right time. Never be a relentless creditor to a poor man. One should not take from a nest all the birds together. But leave the mother bird behind, in order to get young from her again. Never allow ignorant men to sit in judgment.  [Do not pass a judgment before you have heard the word of both parties.

(22) A wise man examines wisdom, and a fellow craftsman (examines) crafts. An untrained ear cannot grasp important teaching; For those who have never learned good things do not understands Do not make parasitic flatterers your friends. For many are friends of drinking and eating, flattering at a time whenever they can satiate themselves, but all being discontented with little and unsatiated with much.

(23) Trust not the people; the mob is fickle; for the people and water and fire are all equally uncontrollable. Sit not in vain at the fire, weakening your heart. Be moderate in your grief; for moderation is the best. Let the unburied dead receive their share of the earth. Do not dig up the grave of the deceased, nor expose to the sun.

(24) What may not be seen, lest you stir up the divine anger. It is not good to dissolve the human frame; For we hope that the remains of the departed will soon come to the light (again). Out of the earth; and afterward they will become gods.

(25) For the souls remain unharmed among the deceased. For the spirit is a loan of God to mortals, and (his) image. For we have a body out of earth, and when afterward we are resolved again into earth we are but dust; and then the air has received our spirit. When you are rich, do not be sparing; remember that you are mortal.

(26) It is impossible to take riches and money (with you) into Hades, all alike are corpses, but God rules over the souls. Hades is (our) common eternal home and fatherland, a common place for all, poor and kings.

(27) We humans live not a long time but for a season. But (our) soul is immortal and lives ageless forever. [Nobody knows what will be after tomorrow or after an hour, death is heedless of mortals, and the future is uncertain.

(28) Do not let evils dismay you nor therefore exult in success. Many times in life incredible calamity has come suddenly. To the confident and release from evil to the vexed.                                             

(29) Accommodate yourself to the circumstances, do not blow against the winds. Do not become mad in your mind by reveling in boastfulness. Practice speaking the right word, which will greatly benefit all. Speech is to man a weapon sharper than iron. to birds, speed to horses, and strength to the lions;

(30) He clothed the bulls with their self-growing horns, he gave stings to the bees as their natural means of defense, but speech to man as his protection.

(31) [But speech of the divinely inspired wisdom is best. Better is a wise man than a strong one. Wisdom directs the course of lands and cities and ships. It is unholy to hide a wicked man so as to prevent his being brought to trial; but one must return an evildoer forcibly.

(32) Those who are with the wicked often die with them. Do not accept from thieves a stolen, unlawful deposit. Both are thieves, the one who receives as well as the one who steals. Render to all their due, and impartiality is best in every way. In the beginning be sparing with all things, lest in the end you fall short. Take not for yourself a mortal beast’s ration of food. But if a beast of (your) enemy falls on the way, help it to rise.

(33) Never expose a wandering man and a sinner. It is better to make a gracious friend instead of an enemy. Nip the evil in the bud, and heal the wound. [By a tiny spark a vast forest is set on fire.] [Keep your heart restrained and abstain from disgraceful things.] [Flee an evil report; flee lawless men.] Eat no meat that is torn by wild animals, but leave the remains to the swift dogs. Animals eat from animals.

(34) Make no potions, keep away from magical books. Do not apply your hand violently to tender children. Flee dissension and strife when war is drawing near.

(35) Do no good to a bad man; it is like sowing into the sea. Work hard so that you can live from your own means; for every idle man lives from what his hands can steal. [A craft maintains a man, but an idle man is oppressed by hunger.]

(36) Eat not the leavings of another man’s meal, but eat without shame what you have earned yourself.                                                                         

(37) And if someone has not learned a craft, he must dig with a hoe. Life has every kind of work if you are willing to toil.

(38) If you want to sail and be a mariner, the sea is wide. And if you want to cultivate land, the fields are large. There is no easy work without toil, (neither) for men, nor for the blessed themselves. But labor gives great increase to virtue.

(39) The ants having left their homes, deeply hidden under the earth, come in their need of food when the fields, fill the threshing floors with fruits after the crops have been reaped.

(40) They themselves have a load of freshly threshed wheat or barleyand always bearer follows bearer— and from the summer harvest they supply their food for the winter, no without tiring. This tiny folk is much-laboring.

(41) The bee toils, traversing the air, working excellently, whether in the crevice of a hollow rock or in the reeds, or in the hollow of an ancient oak, within their nests, in swarms at their thousand-celled combs, building with wax.

(42) Do not remain unmarried, lest you die nameless. Give nature her due, you also, beget in your turn as you were begotten. Do not prostitute your wife, defiling your children.

(43) For the adulterous bed brings not sons in (your) likeness. Do not touch your stepmother, your father’s second wife, but honor her as a mother, because she follows the footsteps of your mother.

(44) Do not have intercourse with the concubines of (your) father.                                    Do not approach the bed of (your) sister, (a bed) to turn away from. Nor go to bed with the wives of your brothers.

(45) Do not let a woman destroy the unborn babe in her belly, nor after its birth throw it before the dogs and the vultures as a prey. Do not lay your hand upon your wife when she is pregnant. Do not cut a youth’s masculine procreative faculty. Do not seek sexual union with irrational animals.                                          

(46) Do not outrage (your) wife by shameful ways of intercourse. 

(47) Do not transgress with unlawful sex the limits set by nature.” For even animals are not pleased by intercourse of male with male. And let women not imitate the sexual role of men. Do not surrender wholly to unbridled sensuality toward (your) wife.

(48) For eros is not a god but a passion destructive of all. Than whenever a wife is kindly disposed toward (her) husband and a husband toward (his) wife till old age, without strife divisively interfering?”

(49) Let no one violently have intercourse with a girl not yet betrothed. Do not bring as a wife into your home a bad and wealthy woman, for you will be a slave of (your) wife because of the ruinous dowry. We seek noble horses and strong-necked bulls, plowers of the earth, and the very best of dogs; yet we fools do not strive to marry a good (wife), nor does a woman reject a bad man when he is rich.”

(50) Do not add marriage to marriage, calamity to calamity. Nor permit yourself strife with your kinsfolk about possessions. Do not be harsh with your children, but be gentle.                                                 

(51) And if a child offends against you, let the mother cut her son down to size, or else the elders of the family or the chiefs of the people. If a child is a boy do not let locks grow on (his) head.

(52) Do not braid (his) crown nor the cross knots at the top of his head. Long hair is not fit for boys, but for voluptuous women. Guard the youthful prime of life of a comely boy because many rage for intercourse with a man. Guard a virgin in firmly locked rooms.

(53) Do not let her be seen before the house until her wedding day. The beauty of children is hard for their parents to guard. [Love your friends till death, for faithfulness is a good thing. Show love to your kinsmen and holy unanimity.                                                          

(54) Revere those with gray hair on the temples and yield your seat.                                         And all privileges to aged persons. An old man of equal descent

(55) And of the same age as your father give the same honors. Provide your slave with the tribute he owes his stomach.

(56) Apportion to a slave what is appointed so that he will be as you wish. Do not brand (your) slave, thus insulting him. Do not hurt a slave by slandering (him) to (his) master.                                               

(57) Accept advice also from a judicious slave. Purifications are for the purity of the soul, not of the body.                                       

(58) These are the mysteries of righteousness living. Thus may you live out (your) life well to the threshold of old age.

   


 

I.

Nie zamawiajcie ukradkowych i skandalicznych małżeństw; nie oddawajcie się niesławnej miłości.

II.

Nie tkaj zaklęć, nie zanurzaj rąk we krwi.

III.

Wiedz, jak żyć według tego, co właśnie osiągnąłeś, gardzić bogactwami, zadowalać się dobrem i unikać dobra innych.

IV.

Nie mów kłamstw; Niech wszystkie twoje słowa będą prawdziwe.

V.

Przede wszystkim czcij Boga, a potem twoich rodziców. Daj każdemu należną; ten samozadowolenie nie zmienia decyzji.

VI.

Nie gnębicie biednych niesprawiedliwie, nie osądzajcie kopalni. Jeśli źle oceniasz, Bóg cię osądzi.

VII.

Miej fałszywe świadectwo z przerażeniem. Niech twój język będzie organem sprawiedliwości.

VIII.

Szanujcie dziewictwo: zawsze zachowujcie dobrą wiarę.

IX.

Ściśle utrzymuj równowagę równą; nie pozwól, aby pochylił się z każdej strony.

X.

Strach we wszystkich skrajnościach, cokolwiek, piękno wynika z poprawności proporcji.

XI.

Jeśli złożysz fałszywą przysięgę, sama ignorancja nie posłuży ci jako usprawiedliwienie. Niezależnie od krzywoprzysięstwa, Go nienawidzi nienawiść Boga.

XII.

Nie zabierajcie nasion oracza: każdy porywacz jest przedmiotem publicznej klęski.

XIII.

Nie zatrzymuj nagrody żmudnego człowieka: nie dopuść do uciskania biednych.

XIV.

Niech wasz sąd poprowadzi wasz język: zakopcie swój sekret na swoim łonie.

XV.

Nie zadowalaj się uczciwością, nie dopuszczaj niesprawiedliwości.

XVI.

Daj nieszczęśliwą chwilę; nie mówcie mu, aby wrócił następnego dnia i pamiętajcie, że obiema rękami musimy dać potrzebującym.

XVII.

Służ jako przewodnik dla niewidomych, otwórz swój dom na wygnanie.

XVIII.

Cała nawigacja jest niepewna; zlituj się nad nieszczęsnym rozbitkiem.

XIX.

Podaj rękę temu, który upada; uratuj nieszczęśnika, który nie może znaleźć wsparcia. Ból jest wspólny dla wszystkich mężczyzn, życie jest kołem, a szczęście nie jest stabilne

XX.

Jeśli posiadasz bogactwa, dziel się nimi z nieszczęśliwymi, a brak biegłości bierze udział w tym, co Bóg ci dał.

XXI.

Niech wszyscy ludzie mają tylko jedno uczucie, jedną fortunę, jedno życie!

XXII.

Przepasz miecz, aby bronić i nie uderzy cię, i to do Boga, że ty nigdy hadst trzeba uzbroić się nawet dla słusznej sprawy bo nie może dać śmierć wroga, że ręce nie są zabrudzone.

XXIII.

Czy krzyże nie zakres swojego sąsiada i szanuje swoje dziedzictwo. Umiarkowanie jest piękne; w sumie przestępstwo jest naganne.

XXIV.

Poszanuj na wsi owoce, które jeszcze nie są dojrzałe.

XXV.

Daj obcokrajowcom taki sam szacunek jak współobywatelom. Wszyscy jesteśmy w równym stopniu narażeni na nieszczęście, a sama ziemia nie daje człowiekowi pewnego wsparcia.

XXVI.

Chciwość jest matką wszystkich zbrodni. To złoto prowadzi i wprowadza w błąd mężczyzn Funete metal! że jesteś niewiernym przewodnikiem! Ty, który powodujesz naszą stratę; przez ciebie wszystko jest odwrócone. Bogu niech będą, że nie stałeś się dla nas złem koniecznym! Tobie zawdzięczamy walkę, rapinę, masakrę: przez ciebie ojcowie znajdują nienawiść jedynie w sercach swoich dzieci; przez ciebie bracia stają się wrogami swoich braci.

XXVII.

Nie miej żadnego uczucia w sercu, drugiego na ustach. Nie wygląda jak kameleon [1], który zmienia kolor i przestrzeń.

XXVIII.

Celowo niesprawiedliwy człowiek jest okropny. Nie ośmielam się powiedzieć tak wiele o tym, kto jest posłuszny konieczności, ale sonduj dobrze serce śmiertelnika, które widzisz, działając.

XXIX.

Nie bądź dumny ze swojego bogactwa, swojej siły i mądrości. Tylko Bóg jest mądry, tylko On jest bogaty i potężny.

XXX.

Kompatybilny z nieszczęśliwym; nie daj się olśnić blaskiem wielkości. Nadmiar dobra sam w sobie jest śmiertelny dla śmiertelników: zanurzony w rozkoszy, szuka nowych przyjemności. Zbyt wielkie bogactwo prowadzi do dumy i wytwarza bezczelność; ciepło krwi przeradza się w manię: gniew w chwilowym ruchu; ale wywyższony i staje się wściekłością.

XXXI.

Niech zło, które minęło, nie przeszkadza waszej duszy, niemożliwe jest, aby to, co się stało, nie było.

XXXII.

Wiedzieć, jak rozkazywać za twoją ręką, hamuj swój gniew. Zbyt często ten, kto uderza, wbrew sobie sam staje się mordercą.

XXXIII.

Emulacja uczciwych ludzi jest godna pochwały; zła grzesznika jest śmiertelna.

XXXIV.

Audacity jest szkodliwe dla nikczemnych; bardzo pomaga tym, którzy chcą czynić dobro.

XXXV.

Miłość do cnoty jest szczera; cielesna miłość prowadzi tylko do wstydu.

XXXVI.

Człowiek życzliwy i łagodny, sprawia, że ​​szczęście jego współobywateli.

XXXVII.

Nie zazdrościj szczęścia równych sobie: mają wady; tylko pobłażliwość. To szczęście bogów, aby nie zazdrościć. Księżyc nie jest zazdrosny o jaśniejszą jasność słońca; ziemia, zadowolona ze swego miejsca, nie ustanawia wysokości niebios; rzeki nie kłócą się z morzami; wszystko jest zjednoczone w naturze przez wieczną zgodę. Gdyby wśród bogów znajdowała się niezgoda, niebo byłoby obalone.

XXXVIII.

Jedz , pij, mów z miarą. Zachowaj we wszystkich moderacjach; w sumie, unikaj nadmiaru.

XXXIX.

Uciekaj przed haniebnymi działaniami i zachowaj umiarkowanie. Nie służą jako niebezpieczne przykłady i odpychają niesprawiedliwość tylko przez sprawiedliwość

XL.

Perswazja produkowane największe aktywa; kłótnie i skargi tylko powodują nowe skargi.

XLI.

Nie wierzcie lekko: najpierw rozważcie, jaki jest cel tego, który do was mówi.

XLII.

To miło wygrać w wiele rzeczy, nawet tych, którzy czynią dobro.

XLIII.

To jest lepsze do zaoferowania w tej chwili jego gospodarzem oszczędny tabeli, jak należy się spodziewać, aby dać mu może niechętnie, wspaniały posiłek.

XLIV.

Nie bądź biednym wierzycielem dla biednych.

XLV.

Nie usuwaj wszystkich ptaków z gniazda przynajmniej szanuj przynajmniej matkę, aby mieć więcej młodych.

XLVI.

Nie pozwól ignorantowi wykonywać obowiązków sędziego.

XLVII.

Do mądrych i mądrych artystów należy wymawianie sztuki.

XLVIII.

Nieświadomi nie są w stanie słyszeć wzniosłych rzeczy; nie nadajesz się do niczego, kiedy nie kultywujesz swojego umysłu.

XLIX.

Nie przyciągajcie w społeczeństwie pochlebstw pochlebców: oni tylko kochają dobre jedzenie, kupują dobry posiłek przez swoje tchórzliwe pieszczoty, kłują się łatwo i nigdy nie są usatysfakcjonowani.

L.

Nie ufaj ludziom, jest zawsze zmienny: ludzie, ogień i woda nie mogą zostać oswojone.

LI.

Utrzymujcie umiarkowanie nawet w ofiarach ofiarowanych bogom.

LII.

Przynieś trochę ziemi zmarłym bez pochówku i nie zakłócaj spokoju grobów. Nie pokazujcie na słońcu tego, co musi być ukryte, i nie wciągajcie boskiej zemsty na swoją głowę.

LIII.

Czy człowiek może rozpuścić to, co zostało związane przez stwórcę? Wierzymy, że pewnego dnia relikwie umarłych wyjdą z grobu, ponownie pojawią się w świetle i staną w szeregach bogów. W gnijących ciałach dusze pozostają nieprzekupne, ponieważ duch jest obrazem Boga, który tylko nadaje się śmiertelnikom. To z ziemi otrzymujemy nasze ciała; muszą być rozwiązane w ziemi i będą niczym więcej jak nikczemnym pyłem; duch zostanie przywrócony do czystego powietrza, w którym się formuje. [2]

LXIV.

Nie oszczędzajcie swoich próżnych bogactw; pamiętajcie, że jesteście śmiertelni. Czy będziemy się cieszyć naszym bogactwem w piekle? czy przyniesiemy nasze skarby?

LV.

Wszyscy umarli są równi, a Bóg nakazuje dusze. Wszyscy będą otrzymywani w wiecznych mieszkaniach, wszyscy będą mieć wspólną ojczyznę, a te same miejsca czekają na biednych i królów.

LVI.

Śmiertelnicy , mamy mało czasu na życie; kilka chwil zostało nam udzielonych. Ale dusza nie doświadczy starości i będzie cieszyć się życiem wiecznym.

LVII.

Nie bądź przygnębiony przez nieszczęścia lub transport przez szczęśliwe wydarzenia. Należy odrzucić często w życiu tego, co wydaje się najbardziej pewne.

LVIII.

Naucz się dostosowywać do okoliczności i nie uderzaj w wiatr. Jedna chwila przynosi ból, jedna chwila przynosi pocieszenie.

LIX.

Rezultatem jest bardziej przenikliwy żelaza broń.

LX.

Bóg rozdzielił broń na wszystko, co istnieje. Ptak otrzymał prędkość, a lew ma siłę; byk broni się rogami, a pszczoła przez jego użądlenie stanowi obronę człowieka.

LXI.

Mądrość jest inspirowana przez samego Boga; nic nie jest lepsze od tego, że prowadzi. Człowiek, który ma tylko siłę, nie może zmierzyć się z mądrym człowiekiem. To mądrość rządzi pracą robotnika, to ona rządzi miastami, ona oswaja morza.

LXII.

Nie przejmuj się ambitną i hałaśliwą wymową: nie próbuj błyszczeć swoimi przemówieniami, ale spraw, aby były użyteczne.

LXIII.

Ma być winnym ukrywania łajdaka i niesienia bezkarności przestępstwu. Poświęcanie niegodziwych nienawiści jest naszym obowiązkiem; żyć z kryminalistami to narażać się na śmierć wraz z nimi.

LXIV.

Nie otrzymuj w depozycie łupu złodzieja. Ten, kto kradnie i ukrywa, jest winien tego samego przestępstwa.

LXV.

Używaj trzeźwo tego, co posiadasz, a przez szalone profusje nie potępiaj się do ubóstwa.

LXVI.

Nie gromadzcie się w większej liczbie, niż możecie karmić się tymi zwierzętami, które pomagają człowiekowi czerpać pokarm z ziemi.

LXVII.

Rozdaj każdemu z nich część należną mu; nic nie jest lepsze niż sprawiedliwość.

LXVIII.

Odepchnij na jego drodze podróżnego, który zbłądzi; Łzy od furii fal niefortunnych, które zamierzają przełknąć.

LXIX.

Podnieście nawet konia waszego śmiertelnego wroga, który spadł na drogę. Bardzo dobrze jest zdobyć szczerego przyjaciela w osobie wroga.

LXX.

Nie komponuję trucizn, nie słuchaj magicznych książek.

LXXI.

Wyciąć zło w swoim korzeniu; leczyć ranę, zanim zostanie zatruta.

LXXII.

Nie jedz zwierząt poddanych ubojowi przez inne zwierzęta; pozostaw nieczyste szczątki psom. Od dzikich bestii zależy na wzajemnym pożarciu.

LXIII.

Szanujcie czystość dziewic delikatnych, nie chwytajcie ich nawet za pomocą przemocy.

LXXIV.

Kiedy nadejdzie wojna, uciekajcie od kłótni i niezgody.

LXXV.

Nie żeruj na resztkach obcego stołu. Daj sobie pożywienie i nie kupuj tego od ceny hańby.

LXXVI.

Nie wylewaj swoich korzyści na grzesznika, który siada na falach morza.

LXXVII.

Praca ; musisz zapłacić życiem za swoją pracę. Leniwy okrada społeczeństwo.

LXXVIII.

Czy nie nauczyłeś się handlu, więc wylądujesz na ziemi. Daj sobie ból, nie przegapisz żadnej pracy. Czy chcecie sobie pozwolić na żeglugę, morze jest dla was otwarte? Czy chcesz znaleźć zawody wiejskie? kampanie są dość rozległe.

LXXIX.

Bez pracy nic nie jest łatwe dla człowieka, ani nawet dla nieśmiertelnych: praca dodaje cnoty.

LXXX.

Kiedy owoce kampanie były przetwarzane przez ostry sierp pochodzą nagrodzić pracę rolnika, mrówki opuścić swoje podziemne mieszkań, i ponownie, napędzany z ich emerytur o potrzebie; zbierają ziarna jęczmienia lub pszenicy porzuconej w poganach, a mrówka, która z trudem pociąga za sobą ładunek, za nią podąża inna mrówka dźwigająca podobny ciężar. Naród ten, jednocześnie słaby i pracowity, nie może przezwyciężyć zmęczenia i zbierać na zimę błogosławieństwa lata.

LXXXI.

Córka powietrza, pilna pszczoła nie angażuje się w mniej pracowitą pracę. W swojej pracowni wybiera pęknięcie skały lub zagłębienia starożytnego dębu. To tam składa cenny sok, który zebrała z tysiąca kwiatów, w postaci niezliczonych pałaców woskowych; ona destyluje najsmaczniejszy miód.

LXXXII.

Nie zachowujcie celibatu, jeśli nie chcecie zakończyć dni w porzuceniu, Oddajcie naturze to, co jesteście winni: zostaliście spłodzeni; musisz spłodzić swoją kolej.

LXXXIII.

Nie prostujcie honoru swojej żony; nie drukujcie więdnącej plamy na swoich dzieciach. Na łonie cudzołóstwa rodzą się dzieci, które nie są do siebie podobne.

LXXXIV.

Szanuj drugie małżeństwo twojego ojca; że łóżko jego nowej żony jest dla ciebie święte. Czcij ją jako swoją matkę, którą zajęła.

LXXXV.

Nie porzucajcie się do niepohamowanej miłości. Nie, miłość nie ma boga; on jest z najbardziej niebezpiecznych i najbardziej śmiertelnych namiętności. Ale ciesz się towarzyszem twojego losu. Jaka słodycz, jakie szczęście, kiedy mędrzec jest kochany przez męża aż do ostatniej starości, kiedy zwraca całą czułość, którą mu obdarza, kiedy kłótnie nigdy nie dzielą tej szczęśliwej pary!

LXXXVI.

Powstrzymajcie się od wszelkiego cielesnego zjednoczenia, które nie jest poprzedzone umową, a które opiera się jedynie na przemocy lub uwodzeniu.

LXXXVII.

Nie bój się ożenić z nikczemną kobietą; i że przynęta z powodu śmiertelnego posagu nie czyni z ciebie niewolnika żony niegodnej ciebie. Nieroztropni, że jesteśmy! widzimy biegnące przez wszystkie domy w mieście, by zdobyć hojnych jeźdźców, krzepkie byki i psy myśliwskie, ale w przypadku małżeństwa nie jest to ze względu na lepsza kobieta niż rywalizujemy, szalona jak my! Kobieta nie odmówi złemu człowiekowi, jeśli jest bogaty. Nie idźcie za pierwszym małżeństwem z drugiej, to kumulujcie nieszczęście z powodu nieszczęścia.

LXXXVIII

Nie idźcie, dla celów materialnych, do walki z waszymi braćmi.

LXXXIX

Nie bądź trudny dla swoich dzieci, ale życzliwie. Jeśli twój syn popełni błąd, niech go poprawi jego matka lub starsi rodziny lub ludu.

XC

Na głowie młodego chłopca nie jest konieczne utrzymywanie kręconych włosów; nie wplataj jej włosów w węzły i kępki z boku: to nie dla chłopców, które pasuje do długich włosów, ale do kokieteryjnych kobiet.

XCI.

Czy twoje dzieci otrzymały niebezpieczną przewagę piękna? czuwaj nad swoimi synami, bron ich przed atakami rozwiązłej furii. Niech niektóre klucze odpowiedzą ci z łóżka twoich córek; nie pozwól, aby ich atrakcje były widoczne poza progiem twoich drzwi przed ślubem. Jest to trudna straż, jak młodzież zjednoczona z pięknem.

XCII.

Kochajcie swoją rodzinę i spraw, by panowali w harmonii. Szanujcie białe włosy, ustępujcie na starość i nigdy nie kwestionujcie zaszczytów wynikających z tego czcigodnego wieku. Daj mądremu staruszkowi cały hołd złożony ojcu przez ciebie.

XCIII.

Nie pozbawiajcie ministrów z ołtarzy części ofiar, które muszą należeć do nich.

XCIV.

Daj swoim pracownikom zdrowe i odpowiednie jedzenie. Jeśli chcesz, aby cię kochali, nie odmawiaj im tego, czego mają prawo oczekiwać od ciebie. Nie nadużywaj władzy, jaką ta fortuna dała ci nad nimi, nie dodawaj nowych cierpień do ich bolączek, nowego poniżenia ich upokorzeń. Nie oskarżaj obcego sługi o jego mistrza.

XCV.

Czy Twój parking jest ostrożny? nie rumień się, aby skorzystać z jego rady.

Xcvi.

Czy twoja dusza jest zdrowa? twoje ciało zawsze będzie czyste.

Takie są prawa sprawiedliwości: podporządkuj się temu swojemu postępowaniu,

szczęście będzie ci towarzyszyć do ostatniej starości.

FI N.

  1. Wierszpamięci Phokylide

1

Fokylidy, najmądrzejsi z mężczyzn, przekazują szlachetne dary

2

w tych powiedzeniach o sprawiedliwości dla świętych Boga:

3

Nie popełniaj cudzołóstwa
a nie grzech Sodomas!

4

Nie spamuj spamów!
Nie trzymaj swojej ręki z krwią!

5

Nie wzbogacaj się w bezprawny sposób!
Nakarm się tym, co dozwolone!

6

Bądź zadowolony ze swojego!
Nie pożądaj niczego obcego!

7

Nie oszukuj!
Zawsze mów prawdę!

8

Przede wszystkim, Boże,
to twoi rodzice!

9

Daj każdemu prawo!
Nie zmieniaj werdyktu po łasce!

10

Nie bezprawnie nie pomagaj biednej osobie!
Nie bądź partyzantką!

11

Czy jesteś złym sędzią,
Bóg cię osądzi.

12

Uciekaj fałszywym świadectwem!
Głoście tylko prawo!

13

Utrzymaj powierzone w dobrym stanie!
Zawsze bądź wierny!

14

Podaj właściwy środek!
Środek jest dobry we wszystkim.

15

Nie zanurzaj jednej belki na wadze!
Trzymaj to w równowadze!

16

Przysięgnij, nigdy nie źle,
celowo nie i nie bezwiednie!

17

W każdym z nich krzywoprzysięstwo nienawidzi nieśmiertelnego Boga.

18

Nie przesuwaj granic!
Przeklęty, kto to robi.

19

Zapłać robotnikom najemnym!
Nie popychaj ubogich!

863 ]

20

Miej swoje zmysły na języku!
Jeśli trzymasz słowo ukryte w swojej piersi,
wyrządzisz krzywdę.

21

Nie rób sobie krzywdy!
Nie toleruj tego nawet z innymi!

22

Szybko daj żebrakowi!
Gorąco nigdy nie przyjdzie do niego jutro!

23

Bogato wypełniona ręka
ubodzy współczucia!

24

Pomóż bezdomnym!
Prowadź niewidomego!

25

Rozbitkowie mają litość!
Niepewny jest żegluga morska.

26

Podaj rękę spadającemu
i uratować bezbronnych!

27

Dla każdego jest takie samo cierpienie.
Życie jest kołem,
ale szczęście nie jest.

28

Czy bogactwo przynosi ci,
następnie otwórz swoją rękę na udręczonego!

29

Co Bóg ci dał,
rozstać się z potrzebującymi!

30

Razem jest całe życie
i cała harmonia!

31

Nie ciesz się krwią!
Powstrzymajcie się od poświęcenia bożków!

32

Nigdy nie przekręcaj miecza, żeby go zabić,
tylko dla obrony!

33

Och, nigdy tego nie potrzebowałeś,
tak mało jak w prawym, jak w złym!

34

Czy zabici są także twoim wrogiem,
Niemniej jednak, podajecie ręce.

35

Unikaj pola sąsiada!
Granica nie przekracza!

36

Najlepiej mierzyć;
wylewność jest bolesna.

37

Korzyścią jest obsługa,
ale szkodliwe dla złych przyjaciół.

38

Nie psuj owoców, które kiełkują na ziemi nasiennej!

39

Obcy powinni mieć zaszczyt dla obywateli!

40

Wszyscy odczuwamy ubóstwo,
który nas puka.

41

Nie ma ziemi dla ludzi.

42

Chciwość za pieniądze
wszystkie są niegodziwościami matek.

43

Złoto i srebro są zawsze przynętą dla ludzi.

44

Ty złoto, zły korzeń, życiowy wróg i wszystko spoiler!

864 ]

45

Nie byłbyś śmiertelnikiem
taka upragniona katastrofa!

46

Bo walczysz i rabunek
i nieumyślne spowodowanie śmierci na świecie.

47

Dzieci są wrogiem rodziców,
bracia ich krewni.

48

Nie myśl w sercu
bardzo różni się od tego, co mówisz!

49

Nigdy nie zmieniaj swojej lokalizacji
jak roślina rocka i jak wielopiętrowa!

50

Bądź szczery dla wszystkich!
Mów tylko, co pochodzi od duszy!

51

Ten, kto celowo popełnia grzechy, jest zły;
ale kto w potrzebie,

52

Nie nazywam tego tak.
Przy każdym teście intencja!

53

Nie zadzieraj z mądrością lub siłą,
a nie z bogactwem!

54

Tylko Bóg jest mądry, potężny, szczęśliwy wszędzie.

55

Nie dręcz swojego serca cierpieniem, które się skończyło!

56

Wydarzenia nie mogą zostać cofnięte.

57

Nie bądź szybka do pokonania!
Żałuje dzikiego gniewu!

58

Wielu bezwiednie popełniło morderstwo z ich biciem.

59

Do czego dążysz,
być tani, niezbyt wysoki i nie śmiały!

60

Nic dobrego człowieka, za dużo.

61

Dużo hulanek jest tylko dla dzikiej żądzy.

62

Wielki pieniądz się wzmaga
i rośnie do nadmiaru.

63

Gdzie porusza się drażliwość,
ona tworzy złe szaleństwo.

64

Gniew jest tylko pożądaniem;
Grimm natomiast jest degenerujący.

65

Jest to gorliwość dla dobrego szlachcica;
dla wspólnego jest naganne.

66

Odwaga za złą jest rujnująca;
ale szlachetny promuje potężne.

67

Miłość cnoty jest czcigodna;
ale pożądanie zwiększa wstyd.

68

Wicher jest bardzo mile widziany przez mieszkańców.

69

Podejmij właściwą miarę w jedzeniu, piciu, rozmowie!
To, co najlepsze, jest miarą;
wylewność jest bolesna.

70

Nie żałujcie swoim przyjaciołom ich dobra!
Nie umieszczaj na nich plam!

71

Niebiańscy żyją zazdrośnie razem.

72

Księżyc nie zazdrości jasnych promieni słońca.

865 ]

73

Ziemia nie wygląda od głębokości do niebios

74

a nie rzeki do mórz;
zawsze jest między nimi zgoda.

75

Gdyby Błogosławiona kłótnia,
wtedy niebo nigdy nie stoi.

76

Roztropność!
Zawieraj przestępstwo!

77

Nie podążaj za złością!
Postępując słusznie, zemsta!

78

Mecz rodzi korzyść
i znów zdyscyplinować tylko niezgodę.

79

Nie bądź taki pochopny pewny siebie
zanim dokładnie zobaczysz cel!

80

Obowiązek jest ponad dobroczyńcami
wygrywać dzięki większym korzyściom.

81

Znacznie lepiej,
czy szybko obsługujesz prosty stół,

82

jak gdyby w nieodpowiednim czasie wahałeś się na bogato zajętych stołach.

83

Nigdy nie bądź gorliwym wyznawcą biednego człowieka!

84

Nie wynoś ptaków z gniazda!

85

Wydaj matkę,
więc znowu daje ci chłopca!

86

Nigdy nie pozwól niedoświadczonym mężczyznom zasiąść przed sądem!

87

Nie osądzaj
zanim nie usłyszysz obu części!

88

Mądry człowiek rządzi nauką,
sztuka doświadczyła sztuki,

89

Niezrozumiany wykład nie wiele uczy.

90

Kto nigdy czegoś nie uczy się dobrze,
pozostaje nieuzasadnione.

91

Wybierz przyjaciół
nie pochlebne pasożyty!

92

Jest wielu przyjaciół,
gdzie jeść i pić.

93

Składają hołd na godzinę
gdzie przyciąga nasycenie.

94

Dużo wzdychają;
wszyscy są nienasyceni.

95

Nie ufaj mobowi!
Ilość jest zmienna.

96

Tłum, woda i ogień
nigdy nie można oswoić.

97

Siedzenie daremne nie przy ognisku!
Osłabia twoją siłę.

98

Płaczcie w miarę!
Środek jest najlepszy.

99

Udział w ziemi
nie pochowane zwłoki!

866 ]

100

Nie otwieraj Uśpionego Grobu!
Czego nie widać,

101

nie pokazuj słońca!
Nie podnieście gniewu niebieskiego! –

102

To nie w porządku
aby przeanalizować ludzką strukturę.

103

Ponieważ wkrótce powstają z ziemi do światła, jak mamy nadzieję

104

resztki
i znowu stać się młodym.

105

W duszy żyją dusze nienaruszone.

106

To Duch Pożyczka Boga dla śmiertelników, Jego podobieństwo.

107

Ciało jest zrobione z ziemi,
ponownie staje się ziemią,

108

i wpadamy w proch.
Duch unosi się w powietrzu.

109

Nie oszczędzaj bogactwa!
Pamiętaj, że jesteś śmiertelny!

110

Nie wolno ci pieniędzy i bogactwa
zabrać się do podziemia.

111

Natychmiast wszyscy umarli są;
Ale Bóg jest królem duszy.

112

Wspólna jest nagroda;
cel jest wieczny i podziemny

113

jest w domu,
ubodzy i królowie.

114

My, ludzie, żyjemy przez jakiś czas,
nie przez długi czas.

115

Dusza jest nieśmiertelna;
ona żyje wiecznie, nigdy się nie starzeje. –

116

Co jutro lub co po godzinie,
nikt nie wie.

117

Nieoczekiwanie nadchodzi śmierć człowieka,
a ciemność jest przyszłością.

118

Zag, nie pech!
Nie ciesz się szczęściem!

119

W życiu odważny człowiek często się pokazuje
niewiarygodne psoty.

120

Cierpiący zostaje nagle odkupiony od zła.

121

Po prostu wyślij czas!
Nie wietrz wiatru!

122

Nie musicie się przechwalać swoim pożądaniem,
że twój umysł nie jest dziki!

123

Ćwicz się w szlachetnym języku!
Jest to korzystne dla wszystkich.

124

Ten człowiek ma broń w słowie,
znacznie bardziej elegancki niż żelazo.

125

Bóg dał każdemu broń:
dar latania w powietrzu,

867 ]

126

świat ptaków,
prędkość napełniania
i siłę lwa,

127

rogi, które rosną same,
kolce pszczół

128

jako wrodzona ochrona;
jako solidny jaz przekazał ludziom słowo.

129

Najlepszą częścią danej przez Boga mądrości jest Słowo.

130

Zdecydowanie wykształcona osoba przewyższa silną.

131

Mądrość prowadzi kraje, miasta, statki. –

132

To nie w porządku
aby ukryć złoczyńcę przed dochodzeniem.

133

Przeciwnie, trzeba odeprzeć złoczyńcę.

134

Kto uważa się za złoczyńcę,
często umiera z nimi.

135

Nigdy nie kradnij dobrze w tajemnicy!

136

Ogrodzenie i złodziej
są złodziejami.

137

Daj każdemu swoje!
Ale równość jest zawsze najlepsza.

138

Na początku bądź oszczędny ze wszystkim,
abyś nie skończył!

139

Nie jedzcie jedzenia od padłego bydła!

140

Rozbija bydło wroga po drodze,
Pomóż mu wstać!

141

Nie przestawaj błądzić i biegaj pastwiskami!

142

O wiele lepiej, aby wygrać drogiego przyjaciela,
zamiast wrogów.

143

Zniszcz uszkodzenia już na samym początku!
Rany!

144

Mała iskra
może zapalić wielki las.

145

Bądź abstemious!
Unikaj brudnych!

146

Podaj złe imię!
Uciekaj złych ludzi!

147

Nie ciesz się żadnym mięsem, zjedzonym przez dzikusa!
Psy, szybkie stopy,

148

dać takie kawałki!
Zwierzę jest zjadane przez zwierzę.

149

Nie mieszaj trującego mikstury!
Nie czytaj książek o czarach!

150

Nie traktuj czułych dzieci szorstkimi pięściami! –

151

Uciekając i kłócić się,
jeśli istnieje niebezpieczeństwo wojny!

152

Nie zawracaj sobie głowy łotrem!
Byłoby to posypywanie nasion do oceanów.

868 ]

153

Bądź aktywny,
które możesz pożreć od właściciela!

154

Każdy leniwy żyje na rękach złodziei.

155

Rzemiosło odżywia człowieka;
leniwi są głodni.

156

Nie jedz odpadów stołowych
z posiłku innego!

157

Termin tylko z własnego posiadania
twoje życie bez winy!

158

Ale kto nie może robić rękodzieła,
chwyć motyką!

159

W życiu jest wiele do zrobienia
Czy chcesz być aktywny?

160

Czy jesteś kapitanem, czy chcesz żeglować,
morze jest daleko.

161

A jeśli chcesz uprawiać,
długie są pola.

162

Bez pracy, bez względu na to, jak łatwo
nie ma problemu dla mężczyzn,

163

nawet dla błogosławionych;
Kłopoty bardzo pomagają cnocie.

164

Mrówki czołgają się z najgłębszych gniazd,

165

podczas gdy potrzebują jedzenia,
kiedy jesteś w polu

166

nasiona są koszone
i pełne owoców pola kłamią.

167

Ona sama dźwiga ciężar świeżo zmłóconej pszenicy,

168

jęczmień dalej,
jeden przewoźnik zawsze nalega na drugiego.

169

Więc już zbierają się latem
jedzenie na zimę

170

dość niestrudzenie;
mały jest tłum,
ale niezłomny.

171

Działa również bardzo mistrzowsko
pszczoła, która roi powietrze,

172

czy to w pustym, skalistym wąwozie,
czy to w trzcinie,

173

czy to w starym dębowym zagłębieniu, w patykach,

174

gdzie znajdują się w niezliczonych komórkach
zbudowali dla swojego potomstwa woskowy dom.

175

Nie pozostań niezamężna
aby twoje imię nie zniknęło!

176

Nadaj swojemu naturze charakter!
Sprawcie inne, tak jak wy jesteście spłodzeni!

177

Nie porzucaj swojego męża;
ponieważ zanieczyszczasz swoje dzieci!

869 ]

178

Nie przynieś obrzędowego obozu
każdy sam kiełkuje.

179

Nie dotykaj swojej macochy,
druga żona ojca!

180

Czcij ją jako matkę,
który podążał za twoim!

181

Trzymaj się z daleka od niewdzięcznych kobiet twojego ojca!

182

Nie zbliżaj się do obozu, do którego nie możesz się dostać!

183

Nie dotykaj depozytów swojej szwagierki!

184

Kobieta nie może zniszczyć swego dziecka w łonie matki,

185

rodzić psy i sępy.

186

Nie podnoś ręki z żoną,
kiedy jest błogosławiona!

187

Nie ingerujcie w płodną młodzież!

188

Nie mieszaj z nierozsądnymi zwierzętami!

189

Nigdy nie zmuszaj żony do zajmowania się złymi rzeczami!

190

I zostaw sobie naturę
niedozwolona miłość!

191

Miłość człowieka do człowieka
jest znienawidzony przez same zwierzęta.

192

Nie przejmuj się rolą męża żony w miłości!

193

Nigdy też nie oszukuj się z nieokiełznaną miłością do kobiety!

194

Miłość nie jest bogiem,
ona, najbardziej zgubna ze wszystkich namiętności.

195

Kochaj swojego męża!
Bo co jest słodsze i piękniejsze

196

tak jakby kobieta była mężczyzną
miłość objawia się na starość

197

jak również mężczyzna do kobiety
i nigdy nie kłócicie się i nie kłócicie?

198

Przemoc nie powinna być wyrządzana niezamężnym pannom!

199

Nigdy nie bierz złej żony, która ma pieniądze,
do gospodyni domowej,

200

że nie obchodzi cię, czy zły posag
zostańcie niewolnikami waszej żony!

201

Po szlachetnych rumakach zajrzymy od domu do domu,

202

po silnych bykach, dzikich psach;

203

my, głupcy, nigdy nie kłócimy się o dzielną kobietę.

204

Nawet kobieta nie lekceważy bogatego złoczyńcy.

205

Nie żenić się z małżeństwem!
Nie zło w stosunku do zła!

206

Nie kłóć się z krewnymi o dziedzictwie!

207

Nie bądźcie twardzi ze swoimi dziećmi!
Bądź miły.

208

Miss chłopaka,
wtedy matka zna swojego syna

209

albo głowy rodziny lub ludu!

210

Nigdy nie pozwól, aby chłopiec wyrastał z loków!

870 ]

211

Nie wplataj go w warkocze na boki!

212

Zmysłowe kobiety lubią nosić długie włosy,
a nie mężczyźni!

213

Ładna chłopięca młodzież kapelusze!

214

Ponieważ wielu jest tak szalonych jak miłość mężczyzny!

215

Ale dziewczyna ukrywa się w szczelnie zamkniętych komnatach!

216

Nigdy nie przestawaj przed ślubem
zobaczyć ją z domu!

217

Aby chronić uroki dzieci,
to trudne dla rodziców.

218

Kochaj swoich przyjaciół aż do śmierci!
Lojalność jest jeszcze lepsza.

219

Daj rodzinie miłość i wierną zgodę!

220

Szare włosy zasługują na zachwyt!
Czyszczenie siedzenia

221

a każda godność stara!
Pokaż staruszkowi ten sam zaszczyt

222

współcześni z ojcem lub tego samego pochodzenia!

223

Dajcie pracownikom niezbędne środki do życia!

224

Daj niewolnikowi sprawiedliwą miarę,
że do ciebie przywiązuje!

225

Nigdy nie oznaczaj niewolnikiem sługi
zawstydzić!

226

Nie krzywdź niewolnika,
że oskarżysz go o Pana!

227

Niech twój sługa cię ucieszy,
to znaczy dobrze!

228

Czyszczenia nie oczyszczają ciała,
tylko sama dusza.

229

To są sekrety sprawiedliwości.

230

Kto za nimi podąża,
Spędza cudowne życie w najwyższym wieku.

 

 

[1] Jest w oryginale: nie wygląda jak polip, i c. ponieważ starożytni wierzyli, że polip morski, gdy zobaczył siebie zagrożonego jakimś niebezpieczeństwem, przybrał kolor skały, do której sam się przywiązał.

[2] Wszystkie starożytni mogli zrobić tworząc wyobrażenie o duchowości duszy, było porównanie ognia, mens Ignea , czy oddech, pneuma, Spiritus, anima .

 

 

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.